• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of visualized model of university IR information

Research Project

Project/Area Number 17K01148
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKaetsu University

Principal Investigator

kitagaki ikuo  嘉悦大学, 経営経済研究所, 客員教授 (20016679)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords大学情報処理 / 情報の可視化 / グローバル化 / 国際化 / 教育モデル / 大学情報 / 可視化 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

We dealt with several attempts of visualization.
First,visualization of research information.We here proposed the glonalization consisting of two axes of globalization and internationalization then compared the researchers or research materials. Second, visualization as to the innovation where ig-nobel prize was dealt with. We compared the result of each country with time line. Third, visualization of the educational mode. We compared the human development with tree's growth then make material reasoning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

3つの事例を通して、可視化の重要性を大学教育研究情報で示すことができた。
第一は、研究論文の属性を可視化したことである。これにより、我が国の学術の国際化やグローバル化に関する比較をより容易にすることができた。第二は、研究イノベーションに関する。イグノーベル賞という特殊な事例ではあるが、国別の賞の取得率を経時的に可視化することができ、わが国がイノベーションで画期的な成果を挙げていることを明らかにした。第三は、教育モデルの可視化である。人間の成長を樹木の生長に見立てることにより、一つの教材論理を開発することができた。
以上の研究成果は、大学教育研究情報の可視化を通して大学改革に資すると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] キャリア教育にかかわる樹木理論、その公理と解釈2019

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 52

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Analysis of the Ig-Nobel Prize2019

    • Author(s)
      Ikuo Kitagaki, Keizo Nagaoka, Atsushi Hikita
    • Journal Title

      International Journal of Humanities, Arts and Social Sciences

      Volume: 4 Issue: 4

    • DOI

      10.20469/ijhss.4.10001-4

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イグ・ノーベル賞の分析と考察2018

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 50

    • NAID

      120006463815

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] STEMの図式と研究者等の多面性2017

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 49

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Career Education Using the “Tree Theory” and its Application2020

    • Author(s)
      Kitagaki I. and Hikita A
    • Organizer
      AICMSE
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 樹木理論-植物モデルによる規範的人材育成論の構成2019

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会研究報告集
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis and Discussion of the Ig-nobel Prize2018

    • Author(s)
      Ikuo Kitagaki, Keizo Nagaoka and Atsushi Hikita
    • Organizer
      ICMPR
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学内ファシリテーションにおけるテーマ選択に関する事例研究2017

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] STEM系人材育成・教育に係る樹木モデルとその解釈2017

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] イグ・ノーベル賞の分析と考察2017

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Glonal Model for the Visualization of University Research Output Statistics in STEM Field2017

    • Author(s)
      Ikuo Kitagaki
    • Organizer
      AICMSE
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 学生エリート養成プログラム2017

    • Author(s)
      北垣郁雄
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798913568
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 成功者のキャリア形成ダイアリー

    • URL

      http://mkzf5aqoea.m2.valueserver.jp/toppage-shiftJIS.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi