• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Instructional Design with Blended Learning on the Response to Sudden Changes in Elderly Care Facilities

Research Project

Project/Area Number 17K01152
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University (2017-2018, 2021)
Yokohama Soei University (2019-2020)

Principal Investigator

Okamoto Hanae  岐阜聖徳学園大学, 看護学部, 准教授 (70648881)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsインストラクショナルデザイン / 教育プログラム / 介護職 / ブレンド型学習 / 高齢者施設 / 急変予測 / 看護職 / 協働 / 協働支援ツール / 協働教育 / インストラクショナル・デザイン / 研修設計 / 急変 / シミュレーション教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a collaborative educational program on predicting and responding to sudden changes that can be learned while nursing and caregivers work together in elderly care facilities.In this study, we examined educational materials that visualize the cognitive abilities of caregivers involved in assisting the daily lives of the elderly and effectively and efficiently communicate these abilities to nursing staff.We designed and developed a blended learning program of online training and teaching materials (videos, handouts, and cards) that can be used in actual settings.Promotion of the collaborative education program developed in this study is expected to enhance collaboration between nurses and caregivers in elderly care facilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、高齢者施設の看護職と介護職が協働しながら学ぶことができる急変予測と対応に関する協働教育プログラムを開発することができた。高齢者施設の介護職と看護職が協働しながら、高齢者の日頃の変化を早期に察知し、効果・効率的な報告へとつながる可能性を示唆するものである。本研究で開発した教育プログラムは高齢者施設の看護職と介護職にとどまらず、訪問看護やデイケア、病院内の多職種連携等にも応用できる可能性があり、今後多方面で発展していくことができる研究成果であるといえる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 介護施設における高齢者の安全を保障する急変予測対応ツール2019

    • Author(s)
      岡本華枝
    • Journal Title

      臨床老年看護

      Volume: 26巻5号 Pages: 23-28

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 看護基礎教育における看護実践能力を身につけるためのゴールド・メソッド活用法2019

    • Author(s)
      岡本華枝
    • Journal Title

      医療職の能力開発

      Volume: 6巻2号 Pages: 61-70

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Design and Evaluation of Collaborative Education Program for Nurses and Caregivers on Predicting Sudden Changes in Nursing Homes2022

    • Author(s)
      Hanae Okamoto
    • Organizer
      25th East Asia Forum of Nursing Scholars (EAFONS) Conference
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ゴールド・メソッドを応用した高齢者施設における介護職と看護職の協働支援ツールの開発2019

    • Author(s)
      岡本 華枝、池上 敬一、鈴木 克明
    • Organizer
      日本医療教授システム学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高齢者施設における急変予測に有用な呼吸数の測定技能の獲得を目指した教材開発の検討2018

    • Author(s)
      岡本華枝、西村美里、久宗真理、淺田義和、松本尚浩、鈴木克明
    • Organizer
      日本医療教授システム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高齢者施設の急変予測と対応に関する研修設計2017

    • Author(s)
      岡本華枝、鈴木克明、淺田義和、松本尚浩、久宗 真理
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi