Project/Area Number |
17K01154
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Nanzan University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉田 敦 南山大学, 国際教養学部, 教授 (50283495)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | プログラミング学習 / WebIDE / ポートフォリオ / プログラミング・ポートフォリオ / プログラミング教育 / Web統合開発環境 |
Outline of Final Research Achievements |
We have implemented Web-based Integrated Development Environment which is easy to learn programming and enables a learner to acquire practical programming skills. We have proposed new input functions which are suitable for Web, learning materials using a micro-mouse simulator for novice programmers, and a proofreader to write good program codes. We have also proposed a way to analyze learners' programming processes using a two-dimensional graph, whose horizontal axis is degree of progress, which shows how much a learner makes progress compared to a model answer program, and the vertical axis is degree of activity, which shows how many characters in source code are changed per unit time.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会的にプログラミングの重要度が増す中で、本研究で提案したWeb統合プログラミング学習環境により、スマートフォンなどに慣れ親しんだ世代の学習障壁を下げて、理解しやすく、実践的なスキルも獲得できるようなプログラミング教育が可能になる。大学等では教員やTA数人で何十人もの学習者の指導にあたることが多いが、学習者の進捗状況の把握が難しい。本研究で提案した進捗度と活動度の観点から学習者の状況がある程度わかるので、教員による支援が必要な学習者を効率的に発見することができる。さらに多くの学習者のデータが集まれば、学習者のプログラミング言語の概念に対する理解度も分析できるようになると考えている。
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