• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Programming Portfolio based on WebIDE

Research Project

Project/Area Number 17K01154
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionNanzan University

Principal Investigator

Yoshinari Hachisu  南山大学, 理工学部, 教授 (30319298)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 敦  南山大学, 国際教養学部, 教授 (50283495)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsプログラミング学習 / WebIDE / ポートフォリオ / プログラミング・ポートフォリオ / プログラミング教育 / Web統合開発環境
Outline of Final Research Achievements

We have implemented Web-based Integrated Development Environment which is easy to learn programming and enables a learner to acquire practical programming skills. We have proposed new input functions which are suitable for Web, learning materials using a micro-mouse simulator for novice programmers, and a proofreader to write good program codes. We have also proposed a way to analyze learners' programming processes using a two-dimensional graph, whose horizontal axis is degree of progress, which shows how much a learner makes progress compared to a model answer program, and the vertical axis is degree of activity, which shows how many characters in source code are changed per unit time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

社会的にプログラミングの重要度が増す中で、本研究で提案したWeb統合プログラミング学習環境により、スマートフォンなどに慣れ親しんだ世代の学習障壁を下げて、理解しやすく、実践的なスキルも獲得できるようなプログラミング教育が可能になる。大学等では教員やTA数人で何十人もの学習者の指導にあたることが多いが、学習者の進捗状況の把握が難しい。本研究で提案した進捗度と活動度の観点から学習者の状況がある程度わかるので、教員による支援が必要な学習者を効率的に発見することができる。さらに多くの学習者のデータが集まれば、学習者のプログラミング言語の概念に対する理解度も分析できるようになると考えている。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 6 results) Presentation (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] プログラミング学習者の編集途中のソースコードと模範解答における変数の対応づけ方法の提案2020

    • Author(s)
      蜂巣 吉成, 石元 慎太郎, 吉田 敦, 桑原 寛明
    • Journal Title

      ソフトウェア工学の基礎 XXVII (FOSE 2020)

      Volume: 46 Pages: 109-114

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] マイクロマウスシミュレータを用いたプログラミング学習教材の試作2020

    • Author(s)
      小山 哲明, 蜂巣 吉成, 吉田 敦, 桑原 寛明
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム (SSS 2020)

      Volume: 2020 Pages: 54-61

    • NAID

      170000184129

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Method for Automatic Input Forms Generation of C Programming Learning Environment on Web.2019

    • Author(s)
      蜂巣 吉成、吉田 敦、桑原 寛明、阿草 清滋
    • Journal Title

      Computer Software

      Volume: 36 Issue: 4 Pages: 4_18-4_24

    • DOI

      10.11309/jssst.36.4_18

    • NAID

      130007772581

    • ISSN
      0289-6540
    • Year and Date
      2019-10-25
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポインタ型の仮引数を持つ関数の呼出しに対するプログラミング学習支援ツールの提案2019

    • Author(s)
      蜂巣 吉成, 森本 朱音, 松尾 翔馬, 加藤 ちひろ, 吉田 敦, 桑原 寛明
    • Journal Title

      ソフトウェア工学の基礎 XXVI (FOSE 2019)

      Volume: 45 Pages: 103-108

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Pototype on Proofreader for Learning Programming.2018

    • Author(s)
      蜂巣吉成, 吉田敦, 桑原寛明, 阿草清滋
    • Journal Title

      Computer Software

      Volume: 35 Issue: 4 Pages: 129-135

    • DOI

      10.11309/jssst.35.129

    • NAID

      130007514242

    • ISSN
      0289-6540
    • Year and Date
      2018-10-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラミング学習における構文図式を用いた構文理解支援方法の提案2018

    • Author(s)
      安達 有希、蜂巣 吉成、吉田 敦、桑原 寛明、阿草 清滋
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2018 Pages: 118-125

    • NAID

      170000178086

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラミング演習における構文要素の種類毎のビューによるコーデング状況把握方法の提案2018

    • Author(s)
      石元 慎太郎、蜂巣 吉成、吉田 敦、桑原 寛明、阿草 清滋
    • Journal Title

      情報教育シンポジウム論文集

      Volume: 2018 Pages: 158-165

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 字句列の共通性に基づく例外処理条件文の抽出手法の提案2018

    • Author(s)
      吉田 敦、加藤 大貴、蜂巣 吉成、桑原 寛明、阿草 清滋
    • Journal Title

      ソフトウェアエンジニアリングシンポジウム2018論文集

      Volume: 2018 Pages: 15-23

    • NAID

      170000178200

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] プログラミング演習用プルーフリーダの試作2017

    • Author(s)
      蜂巣吉成,吉田敦, 桑原寛明,阿草清滋
    • Journal Title

      ソフトウェア工学の基礎 XXIV (FOSE 2017)

      Volume: 43 Pages: 53-62

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] プログラミング演習における個別指導のためのコーディング状況把握方法の提案2019

    • Author(s)
      久保田 詩門, 蜂巣 吉成, 吉田 敦, 桑原 寛明
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータと教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング学習者の編集途中のソースコードに対するフィードバック方法の提案2019

    • Author(s)
      石元 慎太郎, 蜂巣 吉成, 吉田 敦, 桑原 寛明
    • Organizer
      日本ソフトウェア科学会 ソフトウェア工学の基礎 XXVI (FOSE 2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 構文図式インスタンスの表示

    • URL

      https://akg.se.nanzan-u.ac.jp/syndia/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] Error Correction Questions (Cプログラムの誤り修正課題)

    • URL

      http://ecq.tebasaki.jp

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi