• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of digital educational materials for 21st-century elementary school music rooms and demonstration of their educational effects

Research Project

Project/Area Number 17K01158
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionDaito Bunka University (2018-2020)
Kyoto Women's University (2017)

Principal Investigator

FUKAMI YUKIKO  大東文化大学, 文学部, 教授 (10283053)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀田 龍也  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
井手口 彰典  立教大学, 社会学部, 教授 (00469412)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywordsデジタル教材 / タブレット / 小学校音楽科 / ICT / 1人1台端末 / 学習者用デジタル教科書 / 音楽アプリ / 楽典 / 1人1台端末 / 模範演奏 / 音楽学習環境 / ICT活用 / オンライン授業 / 音楽室 / タブレットPC / プログラミング的思考 / 音楽づくり / 音楽科教育 / リコーダー / ICT音楽学習環境 / フログラミング的思考 / コンテンツ制作
Outline of Final Research Achievements

(1) We have developed three types of web-based educational materials for school children, working on the assumption that each child has a digital device.~ “Let’s play keyboards”: supports children in learning how to play keyboards. “Let’s create a rhythm”: supports children in creating music “Let’s play together”: supports children in practicing a certain musical instrument, xxx.
(2) With a view to promoting learning during music courses and to training programming-based ways of thinking, we have analyzed where in textbooks for different grades (grades 1 to 6 in elementary school) the educational version of a Vocaloid can be used most effectively, and produced a report based on this information. (3) We have created drill books to help school children learn the basic principles of music, working on the assumption that each child has a digital device.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、まず、学習者用デジタル教科書を補足するためのデジタル教材プロトタイプを、OSに制限されない、ウェブ教材として作成したことによって、1人1台端末・クラウドの環境下で活用できることである。また、授業時数の制約から、作曲アプリを単独で音楽づくりに使用することなかなか難しいことから、作曲アプリを作曲用として使用するのではなく、小学校教科書の各単元の理解のためのツールとして日常的に使用する提案をしたことである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (6 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] ICTはじめの一歩  今、学校教育で求められているICTとは2020

    • Author(s)
      深見友紀子
    • Journal Title

      教育音楽

      Volume: 75-1 Pages: 2629-2629

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校音楽教育の未来とICT活用2019

    • Author(s)
      深見友紀子・小梨貴弘・大木まみこ
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の学校音楽教育とICT活用2019

    • Author(s)
      Yukiko Fukami/ Alan Gazzano
    • Organizer
      A.ピアソラ・ブエノスアイレス市立音楽院講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ウェブ配信方式デジタル教材の試作2018

    • Author(s)
      深見友紀子/前田遼二
    • Organizer
      第1回 音楽科教育でのICT活用に関する意見交換会「学びを深めるICT活用―音楽科教育の未来を考える―」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校教員養成課程用 改訂版 最新 初等科音楽教育法 2017年告示2020

    • Author(s)
      初等科音楽教育研究会 深見友紀子(音楽科とICT担当)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      4276821029
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中学校・高等学校教員養成課程用 改訂版 最新 中等科音楽教育法 2017/18年告示2020

    • Author(s)
      中等科音楽教育研究会 深見友紀子(音楽科とICT担当)
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      4276820197
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 音楽科教育とICT2019

    • Author(s)
      深見友紀子・小梨貴弘
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      4276321727
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 中等科音楽教育法 12.音楽科とICT2019

    • Author(s)
      深見友紀子
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276820180
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 小学校教員養成課程用 最新 初等科音楽教育法小学校教員養成課程用 最新初等科音楽教育法(音楽科とICT 全1p)2018

    • Author(s)
      深見友紀子
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276821019
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 初等音楽科教育(音楽科のICT化 全2p)2018

    • Author(s)
      深見友紀子
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081608
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] デジタル教材「けんばんをひこう」

    • URL

      http://ongakukyouiku.com/digitaltext/lesson1.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] デジタル教材「リズムをつくろう」

    • URL

      http://ongakukyouiku.com/digitaltext/lesson2.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] デジタル教材「がっそうしよう」

    • URL

      http://ongakukyouiku.com/digitaltext/lesson3.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] オンライン授業のためのコンテンツ ピアノ弾き歌い・バイエル・歌唱

    • URL

      http://www.ongakukyouiku.com/e-learning/index.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ICT Music Session

    • URL

      http://www.ongakukyouiku.com/ICTMS/index.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi