• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Information Ethics Education Practice on Active Learning

Research Project

Project/Area Number 17K01159
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

KOZUKI Norisuke  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 教授 (20447874)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 東郷 多津  京都ノートルダム女子大学, 国際言語文化学部, 准教授 (40237045)
堀出 雅人  華頂短期大学, 総合文化学科, 講師 (50710638)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords情報モラル / スマートフォンアプリ / 教材開発 / 小学生 / 教育方法 / スマートフォン用アプリ / アクティブラーニング / プログラミング教育 / SNS / 情報モラル教育 / ネットいじめ / ソーシャルネットワーキングサービス / 初等中等教育 / 情報教育 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In Japan, due to the difficulty of information moral education at school, such as the lack of moral practical skills of children, we focused on developing familiar teaching materials together with students in the teacher training course.
In creating this teaching material, we will make the teaching material familiar by making it an application for tablets and smartphones based on the information moral enlightenment "SUGOROKU" game developed in the enlightenment project that we have been working on with the Kyoto Prefectural Consumer Safety Center since 2014. I thought about making it a thing.
In the plan, I was planning to give guidance using this app at a local children's center, but I could not do it with COVID-19, but I noticed that university students will give knowledge, so I will be active. I was able to create a question during learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教材をWebベースのタブレット・スマートフォンアプリにしたことが大きな社会的意義があるものであると考える。情報安全教育を行うにあたり,読み物教材や動画教材は多くあり,それぞれに一定の成果を上げていると考えるが,スマートフォンを中心としたアプリにすることにより,インターネットに接続していればいつでもどこでも教材を使って学習をすることが可能になり,またWebベースにしたことで,問題の書き換えなどが素早く可能になり,その時々にあった問題提議が可能になった。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Practice of Internet Addiction Disorder Prevention Education for Young People in Youth Nature Hall2018

    • Author(s)
      堀出 雅人
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: Suppl. Pages: 185-188

    • DOI

      10.15077/jjet.S42099

    • NAID

      130007546332

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-12-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教員養成時におけるSNS利用時のモラル育成研究2019

    • Author(s)
      神月紀輔,東郷多津,堀出雅人
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ネットによるいじめ相談とネットを安全に使う啓発の実践2018

    • Author(s)
      神月 紀輔 東郷 多津 堀出 雅人
    • Organizer
      日本教育情報学会第34回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] SNSカウンセリングからみえる中学生のSNS使用方法と今後の中学校での指導2018

    • Author(s)
      神月 紀輔 東郷 多津 堀出 雅人
    • Organizer
      日本教育実践学会第21回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル指導に関わる基礎的研究 -学生にとっての効果的な指導とは-2017

    • Author(s)
      神月紀輔,東郷多津, 堀出雅人
    • Organizer
      日本教育情報学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校普通学級での情報モラル教育2017

    • Author(s)
      神月紀輔,東郷多津,堀出雅人
    • Organizer
      日本教育実践学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi