• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey on current situation of the learning support center and the development of teaching materials for peer supporters

Research Project

Project/Area Number 17K01163
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOtemae University

Principal Investigator

Ishige Yumi  大手前大学, メディア・芸術学部, 教授 (50515327)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷川 裕稔  四国大学短期大学部, その他部局等, 教授 (00321323)
長尾 佳代子  大阪体育大学, 体育学部, 教授 (50342522)
畑 耕治郎  大手前大学, 現代社会学部, 教授 (50460986)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords学修支援 / 学習支援センター / チュータリング / チューター・トレーニング / ピアサポート / ピアサポーター / トレーニング / 学習支援 / オンライン教材 / ピアサポーター・トレーニング / 学修(習)支援 / 学修(習)支援センター / ファシリテーション
Outline of Final Research Achievements

The first of our study’s two main purposes is to survey the current situation of the learning support center. A questionnaire survey was thus conducted on Japanese higher education institutions. The questionnaire items are, for instance, whether learning support is provided outside the classroom, the management system, the composition and training of management staff, and so on. The aggregate results have been displayed on the Internet. The second purpose is the development of training methods and educational materials for peer supporters. A training program was thus developed, aiming to cultivate peer supporters’ ability to support learning. We created online materials consisting of twelve items with reference to research and practices in Japan and overseas, especially based on the CRLA training program. The program has been released on the Internet.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「 学修(習)支援に関するアンケート調査」高等教育機関における学修(習)支援の状況をデータ化した点、またこれにより同分野の今後の発展や展開につながる情報を提供したという点に学術的意義があった。
「ピアサポーターのトレーニング・メソッドの開発およびその教材化」ピアサポーターには育成が必要であるが、トレーナーやトレーニング・プログラムが不足しているのが当初の状況だった。本研究は、メソッド開発という面においてチュータリング研究に寄与する。またピアサポーターによる学生の学びを向上させ、ひいては高等教育機関における学修支援の教育効果を高めるという点において社会への貢献が認められるといえる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Effects of Activities Incorporating Spiral Learning in an Active Learning English Reading Class - An Attempt to Enhance the Effect of Active Learning -2018

    • Author(s)
      Kazuhiro KABEYA and Julian WAYNE
    • Journal Title

      大阪体育大学紀要(Bulletin of Osaka University of Health and Sport Sciences

      Volume: 49巻

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] オンラインを利用したライティング・チェック・システムの構築と運用題目2019

    • Author(s)
      石毛 弓, 福嶋 ゆい他
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Tutor training programs in Japan and the United States2019

    • Author(s)
      ISHIGE Y. & KABEYA K
    • Organizer
      NCLCA 34th Annual Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学修(習)支援における学生スタッフ育成のための教材研究2019

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会関西支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカにおけるライティング支援施設の現況と日本におけるその影響2019

    • Author(s)
      長尾佳代子、壁谷一広
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会関西支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Learning Assistance System in Japan in 20182018

    • Author(s)
      Yumi Ishige, Kazuhiro Kabeya, Hirotoshi Tanigawa, Kayoko Nagao, Junko Kasamura, Hiroyuki Watanabe
    • Organizer
      The 51st Annual CRLA Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習支援部会企画「学修(習)支援体制調査の分析および課題の共有(学会員へのアンケート調査に基づく)」2018

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学・短期大学におけるリメディアル教育の枠組みの再考2018

    • Author(s)
      壁谷 一広
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第14回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学生チューター制度の概念と展開2018

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      長浜バイオ大学FD研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi