• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on Tablet Apps and Their Utilization to Support Children's Learning and Nursery Teacher's Education and care

Research Project

Project/Area Number 17K01166
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionShitennoji University Junior College

Principal Investigator

Matsuyama Yumiko  四天王寺大学短期大学部, その他部局等, 教授 (90322619)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 健宏  関西外国語大学, 英語キャリア学部, 教授 (30309017)
松河 秀哉  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (50379111)
堀田 博史  園田学園女子大学, 人間健康学部, 教授 (60300349)
奥林 泰一郎  大阪大学, 人間科学研究科, 招へい研究員 (60580941)
佐藤 朝美  愛知淑徳大学, 人間情報学部, 准教授 (70568724)
深見 俊崇  島根大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80510502)
中村 恵  畿央大学, 教育学部, 准教授 (90516452)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords保育でのICT活用 / タブレット / 幼児のICT活用 / アプリ開発 / 保育用アプリ / 保育現場でのICT活用 / タブレット端末 / 幼児養育 / 幼児教育 / メディア / タブレット活用 / 保育 / アプリケーション開発 / 幼児教育学
Outline of Final Research Achievements

We investigated how the application "ASCA", which was developed with the aim of using tablets as a support tool for early childhood care and education, is used in kindergarten/nursery school. As a result, 1)Nursery teachers realized that it was effective not only for the use of tablets for children during care/education, but also for the use by nursery teachers in the assessment of childhood care and education. 2)Although it was used only for the purpose of being used by nursery teachers for assessment, they came to the idea that children can use tablets together to deepen their care/education assessment.
We have concluded that it is important that we have two points of view: 1)the apps may be developed to use for not only children and also nursery teacher together in kindergarten/nursery school, 2) tablets (or apps) may use to not only visualize the learning of children and also use to support the assessment for nursery teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の保育現場でタブレットを活用する際の視点を提示した。保育者が保育のねらいにそって幼児と共に活用方法を探ることで、幼児の学びを可視化し、豊かな保育評価の援助を可能にするツールとなりうることが明らかになった。したがって、アプリで設定したテーマで幼児が学ぶ活動だけではなく、幼児の活動や興味・関心に応じ、幼児の活動の速さに対応できるユーザーインターフェースをもつアプリの開発が求められる。
一方、セキュリティに対する考え方の普及やインフラストラクチャーの整備など課題は多い。保育でのICT活用の可能性を高めることで、幼児が主体的にICTを活用する力の基礎を培う幼児教育を提案することが今後も重要である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 園生活の保護者の振り返り支援を目的としたデジタルストーリーテリング・ワークショップの開発と評価2019

    • Author(s)
      佐藤朝美, 松河秀哉, 椿本弥生, 荒木淳子, 中村恵, 松山由美子, 堀田博史
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 43(Suppl.) Pages: 61-64

    • NAID

      130007814602

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児へのグローバル教育の導入を目指すためのメディア利用の試み2018

    • Author(s)
      森田健宏, 堀田博史, 中村恵, 奥林泰一郎, 佐藤朝美, 深見俊崇, 松河秀哉, 松山由美子, 笠井正隆
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 44 Pages: 105-112

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼稚園等における園務情報化への対応の動向2018

    • Author(s)
      森田健宏,浦嶋敏之,堀田博史
    • Journal Title

      関西外国語大学教職教育センター教職研究・実践集録

      Volume: 12 Pages: 30-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における ICT 活用の変遷と課題2020

    • Author(s)
      松山 由美子,中村 恵,佐藤 朝美,森田 健宏
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園教諭養成課程における「保育でのICT活用」に関する研究-シラバス調査の結果から-2020

    • Author(s)
      松山 由美子,中村 恵,堀田 博史
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季(第36回)全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 園生活の保護者の振り返り支援を目的としたデジタルストーリーテリング・ワークショップの開発と評価2019

    • Author(s)
      佐藤 朝美,松河 秀哉,椿本 弥生,荒木 淳子,中村 恵,松山 由美子,堀田 博史
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季(第35回)全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレットを活用した保育における保育者の援助活動の変容2018

    • Author(s)
      松山由美子,奥林泰一郎,佐藤朝美,中村恵,松河秀哉,堀田博史,森田健宏
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児教育におけるメディアの効果的な活用法を探る2018

    • Author(s)
      堀田博史,松山由美子,佐藤朝美
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育でのタブレット端末活用場面における取り組みやすさの評価2018

    • Author(s)
      堀田博史,佐藤朝美,森田健宏
    • Organizer
      第25回日本教育メディア学会年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの学びと保育者の援助を支援する「ASCA」の開発2018

    • Author(s)
      松山由美子,佐藤朝美,奥林泰一郎,中村恵,森田健宏,松河秀哉,堀田博史,深見俊崇
    • Organizer
      第15回日本子ども学会議学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育の理解と実践を支えるためのメディア活用(保育者養成校における教育での工夫とアイデア)2018

    • Author(s)
      松山由美子
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児へのグローバル教育の導入を目指すためのメディア利用の試み2018

    • Author(s)
      森田健宏,堀田博史,中村恵,奥林泰一郎,佐藤朝美,深見俊崇,松河秀哉,松山由美子,笠井正隆
    • Organizer
      日本教育メディア学会2017年度第2回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の学びと保育の記録・省察を支援するタブレット用アプリ「ASCA」を活用した保育実践2017

    • Author(s)
      松山由美子,中村恵,深見俊崇,堀田博史,松河秀哉,森田健宏,佐藤朝美
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育でのタブレット端末を活用した遊びとパソコン遊びの共通点2017

    • Author(s)
      堀田博史,松山由美子,佐藤朝美,中村恵,松河秀哉,奥林泰一郎,深見俊崇,森田健宏
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学びのポートフォリオ共有による園と保護者の連携:幼稚園教諭インタビューによる検討2017

    • Author(s)
      佐藤朝美,松河秀哉,堀田博史,松山由美子,中村恵,椿本弥生,荒木淳子
    • Organizer
      第14回子ども学会議(学術集会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 発達150:子どもをはぐくむ主体的な遊び2017

    • Author(s)
      タブレット端末は、子どもの主体的な遊びを支えるツールとなり得るのか
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623080373
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi