• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Construction of Correspondence Training Curriculum for Formwork Skills Training Considering Skill Elements

Research Project

Project/Area Number 17K01170
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research Institution独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター)

Principal Investigator

FUNAKI Hiroyuki  独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (20745228)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西澤 秀喜  独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (40648987)
塚崎 英世  独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (60648913)
吉田 競人  独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (70648914)
新井 吾朗  独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (80648907)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords技能教育 / 型枠 / 通信訓練 / 技能者 / 技能要素 / 型枠技能者 / 遠隔訓練 / 訓練教材 / AR / 建設技能者 / 技能科学 / 遠隔教育 / 技能継承
Outline of Final Research Achievements

There is a shortage of people due to the aging of construction technicians and the decrease of new hires in the construction industry. The country is working to solve this problem,but there are few Vocational schools that train technicians.
In this research, we created teaching materials that can train construction technicians (form worker) through correspondence training. At the same time, the training effect of the teaching materials was measured.We conducted observations and surveys of the work of skilled workers to create effective teaching materials.Then,we clarified the skill elements that mold technicians must acquire,their order,and the skill evaluation criteria. As a result of conducting trial training using correspondence training materials, it was found that even beginners could complete a formwork with a certain accuracy without teachers, and the teaching materials were effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、技能者の育成を目的とした通信訓練はほとんどなく、特に型枠技能者に対する通信訓練カリキュラムは見当たらない。本研究では、型枠技能者に必要な技能要素を抽出し、習得しなければならない技能要素とその習得順序を明確化した。また、必要な技能要素を集約した通信訓練用の教材を作成することで、全国的に不足している型枠技能者を、質を保証したうえで育成することが可能となる。また、本研究で得た知見を他の技能職種に応用することで、他業種の技能教育も可能となると思われる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 技能要素を考慮した型枠技能者育成のための訓練教材の制作に関する研究2019

    • Author(s)
      舩木裕之、西澤秀喜、塚崎英世、小林宏樹
    • Organizer
      日本建築学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ARヘッドマウントディスプレイを活用した型枠技能者向け教育訓練教材の作成について2019

    • Author(s)
      舩木裕之、塚崎英世、新井 吾朗、小林珠緒、小林宏樹
    • Organizer
      PTUフォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 型枠技能者に必要な技能要素の修得年数に関するアンケート調査2018

    • Author(s)
      舩木裕之、西澤秀喜、塚崎英世
    • Organizer
      日本建築学会、2018年度日本建築学会大会(東北)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 沖縄で活躍する型枠技能者の技能修得時期に関するアンケート調査沖縄で活躍する型枠技能者の技能修得時期に関するアンケート調査2018

    • Author(s)
      舩木裕之、西澤秀喜、新井吾朗、塚崎英世、平佑太、八田充
    • Organizer
      PTUフォーラム、PTUフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] インダストリアルエンジニアリングの最前線: 最新テクノロジーを活用した生産効率の向上2020

    • Author(s)
      和田 雅宏編著、舩木裕之 他
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      日科技連出版社
    • ISBN
      9784817196965
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi