• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Transmission of Folk Performing Arts through Mutual Complementary Ties between Preschool, Public School, Region, and the Commission for Protection of Cultural Properties

Research Project

Project/Area Number 17K01202
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Cultural assets study and museology
Research InstitutionKyushu Women's University

Principal Investigator

JO Kayo  九州女子大学, 人間科学部, 准教授 (40722731)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 健次  茨城大学, 教育学部, 教授 (10274565)
津田 正之  国立音楽大学, 音楽学部, 教授 (10315450)
門脇 早聴子  茨城大学, 教育学部, 助教 (40747664)
峯岸 由治  関西学院大学, 教育学部, 教授 (60546828)
石垣 悟  東京家政学院大学, 現代生活学部, 准教授 (40373477)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords民俗芸能 / 文化財保護行政 / 継承モデル / 伝承 / 伝承モデル / 教育モデル / デジタル教材
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was threefold. First, the effectiveness of Kuchi shoga (Japanese drum notation) in folk performing arts as a teaching tool for folk performing arts was clarified. Second, regarding folk performing arts, the importance of creating a report in cooperation with the Commission for Protection of Cultural Properties, and the people involved in the community and school education was suggested. Thirdly, it was clarified that the entertainments included in the report must not be considered as canon when utilizing the report for the Commission for Protection of Cultural Properties in school education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究において、口唱歌が消失の危機にあることが明らかになった。民俗芸能の保存にあたっては、単に芸能を継承するのみではなく、継承の方法も含めて保存することが重要である。また、学校教育でおこなわれる民俗芸能の学習が、地域の継承にも寄与できることも明らかになった。文化財保護行政、地域、学校教育が連携し、民俗芸能の教材化を図ることは、民俗芸能保存の観点からも大きな意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 民俗文化財の保護行政2020

    • Author(s)
      石垣悟
    • Journal Title

      Knit-K

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 民俗行事の中の食-和食化の背景をめぐって2020

    • Author(s)
      石垣悟
    • Journal Title

      東京家政学院大学紀要

      Volume: 60

    • NAID

      130008163937

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 無形文化遺産の保護と観光2019

    • Author(s)
      石垣悟
    • Journal Title

      文化遺産の世界

      Volume: 34 Pages: 7-14

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児教育と「郷土の音楽」2018

    • Author(s)
      田中健次
    • Journal Title

      保育内容研究と指導法の実践的課題

      Volume: - Pages: 72-75

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域文化活動への参加を図る生活科授業構成-小2生活科授業実践「わたしたちのまちかど博物館」を手がかりに-2018

    • Author(s)
      峯岸由治
    • Journal Title

      共愛学園前橋国際大学教育研究集録

      Volume: 2017年度版 Pages: 37-46

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル文化シンボルとしての凧教材の開発-生活科・社会科・総合的学習における活用を意図して-2017

    • Author(s)
      峯岸由治
    • Journal Title

      教育学論究

      Volume: 9-2 Pages: 209-220

    • NAID

      120006384470

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域コミュニティを形成する伝統文化教育の方法2017

    • Author(s)
      峯岸由治
    • Journal Title

      和文化教育研究

      Volume: 11 Pages: 2-9

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文化財保護行政との連携による郷土の伝統芸能の学習-口唱歌を事例として-2019

    • Author(s)
      城佳世
    • Organizer
      音楽学習学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 民俗芸能における口唱歌の教材化2019

    • Author(s)
      城佳世
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 文化財保護行政との連携による郷土の伝統芸能の教材化-小倉祗園太鼓を事例として-2018

    • Author(s)
      城佳世
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本民謡学習の一提案-変容に視点をあてて-2017

    • Author(s)
      城 佳世
    • Organizer
      音楽学習学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル文化として発展するけん玉教材の開発2017

    • Author(s)
      峯岸由治
    • Organizer
      和文化教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 山鉾屋台辞典2020

    • Author(s)
      石垣悟・久野隆志
    • Publisher
      思文閣
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 民具学辞典2020

    • Author(s)
      石垣悟
    • Publisher
      丸善出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 楽譜が読めない先生のための音楽指導の教科書2019

    • Author(s)
      森薫・城佳世・田中健次他
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「生活における『伝統や文化』に関する教材開発-凧-」中村哲編著『「伝統や文化」に関する教育の性格と教材開発』2019

    • Author(s)
      峯岸由治
    • Total Pages
      9
    • Publisher
      銀河書籍
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 文化を基軸とする社会系教育の構築2017

    • Author(s)
      中村哲,峯岸由治他15名
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759921816
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi