• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Study of Inclusive Education System to be Built in Cooperation Between Museums and Schools for Special Needs Education

Research Project

Project/Area Number 17K01211
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Cultural assets study and museology
Research InstitutionMeiji University (2018-2019)
Wayo Women's University (2017)

Principal Investigator

KOMAMI KAZUO  明治大学, 文学部, 専任教授 (20225577)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords博物館インクルーシブ教育 / ユニバーサル・ミュージアム / 博学連携 / 博物館出前講座 / 博物館教育 / 特別支援教育 / ソーシャル・インクルージョン / インクルーシブ教育支援 / インクルーシブミュージアム / 博物館教育学 / 特別支援教育支援
Outline of Final Research Achievements

A questionnaire survey was conducted on teachers at schools for special needs education to clarify the low level of museum learning by schools for special needs education and their awareness that mentally disabled children are not expected to be museum users. In addition, we captured the effectiveness of outreach and experiential ICT learning tools.
Based on the results and the fact-finding survey of the museums, we created the contents of the outreach programs and e-learning for schools for special needs education. Eight outreach sessions were then conducted to validate the model for inclusive education in museums.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日求められる共生社会のなかで、また生涯学習体制の整備の点からも、博物館活動の新たな視点と指針を明らかにすることができた。これは障害のある子どもたちを博物館活動に招き入れるモデルケースとなり、具体的方策を博物館と特別支援学校教育の両者に提供することができる。博物館は、特別支援学校への適切な学習支援を実施することで公教育機関の役割を高め、特別支援学校では、児童生徒の博物館学習への取り組みにより自立と社会参加の推進となる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校のこどもたちを博物館の学びにつなぐ2020

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Journal Title

      MUSEUMちば

      Volume: 46号

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 博物館におけるインクルーシブ教育‐特別支援教育との連携の観点から‐2019

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Journal Title

      全博協研究紀要

      Volume: 20・21合併号

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 博物館の理念的認識の推移について2017

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Journal Title

      國學院雑誌

      Volume: 第118巻11号 Pages: 263-282

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 土器と人を結ぶ知覚アプローチの可能性2019

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Organizer
      シンポジウム「モノと人を結ぶ-展示資料とのコミュニケーション-
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援のこどもたちを博物館の学びにつなぐ2019

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Organizer
      千葉県博物館協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援学校との連携による博物館のインクルーシブ教育の検討2018

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Organizer
      全日本博物館学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 博物館出前講座

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] はくぶつかんのようすをしらべてみよう

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi