• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Supporting Museum Exhibits with VR Contents Using Existing Digital Archive and Intangible Cultural Property

Research Project

Project/Area Number 17K01213
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Cultural assets study and museology
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

Soga Asako  龍谷大学, 先端理工学部, 准教授 (40388161)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 卓治  国立歴史民俗博物館, 大学共同利用機関等の部局等, 教授 (70270402)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords博物館 / 展示支援 / VR / CG / アーカイブ / インタフェース / モーション / 3DCG
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to support exhibitions at museums using existing digital archive and intangible cultural property. We developed systems such as a VR appreciation system for fountain pens using a head-mounted display (HMD) and pen-type device, and a system for playing Edo-era Sugoroku using modern interactive techniques. These systems were used at a special exhibition of the National Museum of Japanese History. From the results of a questionnaire by visitors, we confirmed that the concept of the system is effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般的な画像アーカイブからの3D再現および大量のデータを想定したアルゴリズムの提案により、博物館展示においてVRコンテンツを容易にかつ低コストで利用可能になる。汎用的な展示インタフェースおよびデータを差し替え可能なシステムの設計より、異なる展示や博物館のコンテンツに適用可能となり、広く継続的に活用することが期待される。
文化財そのものだけでなく、使い方や関連する人体動作など追加し、現代の情報技術を活用することで、博物館における新たな展示手法を提案することができる。さらに、VRコンテンツの普及および日本文化や歴史への興味喚起に貢献することが期待される。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (18 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 15 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] VRにおける文化財展示を目的とした展開図引き出しインタフェースの提案2021

    • Author(s)
      田中昴, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      映像情報メディア学会技術報告

      Volume: 45(6) Pages: 59-60

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] VRにおける和服デザインおよび試着体験システム2021

    • Author(s)
      遠藤朱里, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      映像情報メディア学会技術報告

      Volume: 45(6) Pages: 61-62

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ARヘッドセットを用いた琉球舞踊の演舞作成システムの試作2021

    • Author(s)
      萩原智大, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      インタラクション2021論文集

      Volume: 2021 Pages: 676-677

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] VR Appreciation System for Fountain Pens and Analysis of User Behaviors in Museum Exhibition2020

    • Author(s)
      Asako Soga, Takuzi Suzuki
    • Journal Title

      Design, User Experience, and Usability. Design for Contemporary Interactive Environments

      Volume: LNCS 12201 Pages: 532-541

    • DOI

      10.1007/978-3-030-49760-6_38

    • ISBN
      9783030497590, 9783030497606
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] VRと身体動作入力による剣道の基本動作体験システム2020

    • Author(s)
      田中拓海, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      映像情報メディア学会技術報告

      Volume: 44(4) Pages: 1-4

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] VRによる蒔絵万年筆の3DCGおよび展開図鑑賞システム2020

    • Author(s)
      浅尾陸斗, 曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Journal Title

      映像情報メディア学会技術報告

      Volume: 44(4) Pages: 9-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] VR Appreciation System for Fountain Pens and Analysis of User Behaviors in Museum Exhibition VR2020

    • Author(s)
      Asako Soga, Takuzi Suzuki
    • Journal Title

      The HCI International 2020 Conference Proceedings

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] モーションデータを用いた少林寺拳法の組演武作成システム2019

    • Author(s)
      高味郁哉, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      映像情報メディア学会技術報告

      Volume: 43(4) Pages: 3-4

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 救命救急の学習を目的としたVRシミュレータの提案2019

    • Author(s)
      飯室恵太, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      映像情報メディア学会技術報告

      Volume: 43(4) Pages: 5-6

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Leap Motionを用いたカロムの遊び支援システム2019

    • Author(s)
      辻村美里, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      インタラクション2019論文集

      Volume: 2019 Pages: 189-192

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 博物館の既存アーカイブを活用した万年筆の3DCG再現2018

    • Author(s)
      曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2018-DCC-19(4) Pages: 1-7

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Computer-Aided Sugoroku Games in the Edo Period Using Interactive Techniques for Museum Exhibits2018

    • Author(s)
      Asako Soga, Masahito Shiba, Takuzi Suzuki
    • Journal Title

      Proc. of International Conference on Cyberworlds 2018

      Volume: 2018 Pages: 132-137

    • DOI

      10.1109/cw.2018.00033

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 蒔絵万年筆のVR鑑賞システムの開発と博物館における運用2018

    • Author(s)
      曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Journal Title

      情報処理学会人文科学とコンピュータシンポジウム論文集

      Volume: 2018 Pages: 315-320

    • NAID

      170000178754

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] HMDとセンサ技術を用いたロードバイクの事故体験シミュレータの提案2018

    • Author(s)
      細田佑太郎, 曽我麻佐子
    • Journal Title

      映像情報メディア学会技術報告

      Volume: 42(6) Pages: 5-6

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ボルダリング体感提示用VRシミュレータの開発2018

    • Author(s)
      重原和希, 曽我麻佐子, 石田智行, 米倉達広
    • Journal Title

      インタラクション2018論文集

      Volume: 2018 Pages: 704-705

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 支援システムを用いた博物館での江戸時代のすごろくの展示2017

    • Author(s)
      芝公仁, 曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2017-DCC-17(4) Pages: 1-8

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 歴史系博物館と大学が連携して作り上げるデジタル展示 ~企画展示「デジタルで楽しむ歴史資料」を事例として~2017

    • Author(s)
      鈴木卓治, 小島道裕, 曽我麻佐子, 眞鍋佳嗣, 矢田紀子
    • Journal Title

      情報処理学会人文科学とコンピュータシンポジウム論文集

      Volume: 2017 Pages: 283-288

    • NAID

      170000176260

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国立歴史民俗博物館のデジタル映像コンテンツ―企画展示「デジタルで楽しむ歴史資料」の事例から2017

    • Author(s)
      鈴木卓治
    • Journal Title

      博物館研究

      Volume: 52(9) Pages: 7-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] VRにおける文化財展示を目的とした展開図引き出しインタフェースの提案2021

    • Author(s)
      田中昴, 曽我麻佐子
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] VRにおける和服デザインおよび試着体験システム2021

    • Author(s)
      遠藤朱里, 曽我麻佐子
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ARヘッドセットを用いた琉球舞踊の演舞作成システムの試作2021

    • Author(s)
      萩原智大, 曽我麻佐子
    • Organizer
      情報処理学会インタラクション2021シンポジウム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] VR Appreciation System for Fountain Pens and Analysis of User Behaviors in Museum Exhibition2020

    • Author(s)
      Asako Soga, Takuzi Suzuki
    • Organizer
      International Conference on Human-Computer Interaction 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] VRと身体動作入力による剣道の基本動作体験システム2020

    • Author(s)
      田中拓海, 曽我麻佐子
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] VRによる蒔絵万年筆の3DCGおよび展開図鑑賞システム2020

    • Author(s)
      浅尾陸斗, 曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] VR Appreciation System for Fountain Pens and Analysis of User Behaviors in Museum Exhibition VR2020

    • Author(s)
      Asako Soga, Takuzi Suzuki
    • Organizer
      The 22nd International Conference on Human-Computer Interaction
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モーションデータを用いた少林寺拳法の組演武作成システム2019

    • Author(s)
      高味郁哉, 曽我麻佐子
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 救命救急の学習を目的としたVRシミュレータの提案2019

    • Author(s)
      飯室恵太, 曽我麻佐子
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] モーションデータを用いた舎利容器のARコンテンツ2019

    • Author(s)
      曽我麻佐子
    • Organizer
      国際シンポジウム「西域桃源」 ~大谷探検隊から見たクチャの仏教文化~
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Leap Motionを用いたカロムの遊び支援システム2019

    • Author(s)
      辻村美里, 曽我麻佐子
    • Organizer
      情報処理学会インタラクション2019シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] モーションデータを用いた舞踊・武道の振付支援システム2019

    • Author(s)
      曽我麻佐子
    • Organizer
      第4回民俗芸能情報技術研究会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館の既存アーカイブを活用した万年筆の3DCG再現2018

    • Author(s)
      曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Organizer
      情報処理学会デジタルコンテンツクリエーション研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Computer-Aided Sugoroku Games in the Edo Period Using Interactive Techniques for Museum Exhibits2018

    • Author(s)
      Asako Soga, Masahito Shiba, Takuzi Suzuki
    • Organizer
      International Conference on Cyberworlds 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 蒔絵万年筆のVR鑑賞システムの開発と博物館における運用2018

    • Author(s)
      曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Organizer
      情報処理学会人文科学とコンピュータシンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] HMDとセンサ技術を用いたロードバイクの事故体験シミュレータの提案2018

    • Author(s)
      細田佑太郎, 曽我麻佐子
    • Organizer
      映像情報メディア学会メディア工学研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ボルダリング体感提示用VRシミュレータの開発2018

    • Author(s)
      重原和希, 曽我麻佐子, 石田智行, 米倉達広
    • Organizer
      情報処理学会インタラクション2018シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 支援システムを用いた博物館での江戸時代のすごろくの展示2017

    • Author(s)
      芝公仁, 曽我麻佐子, 鈴木卓治
    • Organizer
      情報処理学会デジタルコンテンツクリエーション研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史系博物館と大学が連携して作り上げるデジタル展示 ~企画展示「デジタルで楽しむ歴史資料」を事例として~2017

    • Author(s)
      鈴木卓治, 小島道裕, 曽我麻佐子, 眞鍋佳嗣, 矢田紀子
    • Organizer
      情報処理学会人文科学とコンピュータシンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『歴史情報学の教科書 歴史のデータが世界をひらく』第7章「歴史データはどのように使うのか -博物館展示とデジタルデータ-」pp.113-1302019

    • Author(s)
      鈴木卓治
    • Total Pages
      18
    • Publisher
      文学通信
    • ISBN
      9784909658128
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 歴史研究と〈総合資料学〉 pp.34-55 江戸図屏風を起点に他の風景と比べたら何がわかるか?2018

    • Author(s)
      鈴木卓治, 大久保純一
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      吉川弘文館
    • ISBN
      9784642038720
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 博物館情報・メディア論(放送大学教材) コラム「歴博における情報メディアのこれまで・これから」2018

    • Author(s)
      鈴木卓治
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595318634
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 国立歴史民俗博物館 企画展示 日本の中世文書―機能と形と国際比較―

    • URL

      https://www.rekihaku.ac.jp/exhibitions/project/old/181016/index.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 毎日新聞 2017年4月29日 企画展 「洛中洛外図屏風」をデジタルで読み解く 千葉・歴博

    • URL

      https://mainichi.jp/articles/20170428/mog/00m/040/012000c

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] CINRA.NET 特集 国立歴史民俗博物館のシステムエンジニアが語るデジタルの活用法

    • URL

      https://www.cinra.net/interview/201704-rekihaku?page=3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 歴博の裏側~デジタルで楽しむ歴史資料~ さくら動画配信(佐倉市公式チャンネル)

    • URL

      https://www.youtube.com/watch?v=ZKzGe690hKs&feature=youtu.be

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi