Project/Area Number |
17K01284
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
|
Research Institution | National Institute of Maritime, Port and Aviation Technology |
Principal Investigator |
KOSAKA Hiroyuki 国立研究開発法人海上・港湾・航空技術研究所, その他部局等, 研究員 (90349225)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
鹿島 茂 中央大学, その他部局等, 名誉教授 (70108207)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 国際輸送 / 貿易統計 / データベース / ロジスティクス / モデリング / 環境政策 |
Outline of Final Research Achievements |
The main results of this research are the estimation of transportation costs to improve the accuracy of trade statistics, the estimation of shipment size of vessels based on ship movement data, and the evaluation of international shipping policies using simulation models. We indicated characteristics of trade statistics and ship movement data, which capture the movement of international cargo and international vessels respectively, and we conducted data analysis regarding the improvement of data accuracy and the integrated use of data to obtain knowledge for creating a database and model development for international cargo.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
貿易統計に基づく輸送コストの推計では、データの精度の問題等によって困難であることが指摘されているが、一定の条件下では可能であることを示した。貿易統計と船舶動静のデータを統合して利用することで、詳細な国際貨物流動を把握することを可能とした。社会的に重大な課題である国際海運のCO2排出量の推計と政策シミュレーションを実施し、CO2排出量削減に関する評価を行った。
|