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Improvement of Mobility Reliability Considering Road Blockage using Integrated Big Data

Research Project

Project/Area Number 17K01302
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research InstitutionUniversity of Shizuoka

Principal Investigator

Muto Nobuaki  静岡県立大学, 経営情報学部, 教授 (40275102)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 湯瀬 裕昭  静岡県立大学, 経営情報学部, 教授 (30240162)
池田 哲夫  静岡県立大学, 経営情報学部, 教授 (60363727)
斉藤 和巳  神奈川大学, 理学部, 教授 (80379544)
大久保 誠也  静岡県立大学, 経営情報学部, 准教授 (90422576)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords道路網信頼性 / 上限時間付きクリティカル度 / 道路閉塞 / 連結信頼性 / 時間信頼性 / オープンデータ / 道路網安全性 / 道路網信頼性指標 / 複雑ネットワーク / 移動中心性 / 移動連結性 / 安心の社会技術 / 防災・減災 / 避難 / ビッグデータ
Outline of Final Research Achievements

In Japan, earthquakes and other natural disasters have disrupted the road network, causing isolation of residents, major detours during evacuations, and road congestion. In order to calculate the reliability of the road network in the event of a disaster, methods such as simulation for each evacuee are used, but it is difficult to calculate the reliability of the wide area road network because of the long calculation time required. In this study, we proposed time-bounded criticalness of the road link from the viewpoint of whether the evacuees can reach the evacuation facility within the limited upper time limit, and a fast calculation method is devised. Using real data of road network, population, and evacuation facilities for the entire Shizuoka Prefecture, we show that it is possible to detect roads with high criticality within the permissible time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年の災害では、自治体の境界を越えた広域的避難の重要性が指摘されている。本研究で確立した手法では、従来手法では困難であった広域道路網での信頼性計算を妥当な時間で行うことが可能であり、防災シナリオに応じて避難対象施設や避難対象者を精査することで、地方自治体に把握されていなかった危険箇所の発見や、将来の防災計画策定および住民への避難指示に活用できる可能である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Critical Road Link Detection under the Permissible Evacuation Time2019

    • Author(s)
      湯瀬 裕昭、武藤 伸明、斉藤 和巳
    • Journal Title

      Journal of Social Safety Science

      Volume: 35 Issue: 0 Pages: 225-232

    • DOI

      10.11314/jisss.35.225

    • NAID

      130007840576

    • ISSN
      1345-2088, 2187-9842
    • Year and Date
      2019-11-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 許容避難時間の下でのクリティカル道路リンク検出2019

    • Author(s)
      湯瀬裕昭
    • Organizer
      地域安全学会研究発表会 第45回(2019年度)秋季
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 避難可能時間と道路閉塞を考慮した移動信頼中心性に関する研究2018

    • Author(s)
      湯瀬裕昭、武藤伸明、池田哲夫、斉藤和巳、大久保誠也
    • Organizer
      地域安全学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 移動連結性に基づく都市避難候補地の選定法2017

    • Author(s)
      塚本竜太郎, 斉藤 和巳
    • Organizer
      第16 回情報科学技術フォーラム(FIT2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 複雑ネットワーク分析アプローチによる新規道路の開通候補地選定法2017

    • Author(s)
      大久保 誠也, 武藤 伸明, 湯瀬 裕昭, 池田 哲夫, 斉藤 和巳
    • Organizer
      地域安全学会梗概集 No.41
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 複雑ネットワーク分析アプローチによる追加避難施設の設置候補地選定法2017

    • Author(s)
      湯瀬 裕昭, 武藤 伸明, 大久保 誠也, 池田 哲夫, 斉藤 和巳
    • Organizer
      地域安全学会梗概集 No.41
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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