Project/Area Number |
17K01302
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | University of Shizuoka |
Principal Investigator |
Muto Nobuaki 静岡県立大学, 経営情報学部, 教授 (40275102)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
湯瀬 裕昭 静岡県立大学, 経営情報学部, 教授 (30240162)
池田 哲夫 静岡県立大学, 経営情報学部, 教授 (60363727)
斉藤 和巳 神奈川大学, 理学部, 教授 (80379544)
大久保 誠也 静岡県立大学, 経営情報学部, 准教授 (90422576)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 道路網信頼性 / 上限時間付きクリティカル度 / 道路閉塞 / 連結信頼性 / 時間信頼性 / オープンデータ / 道路網安全性 / 道路網信頼性指標 / 複雑ネットワーク / 移動中心性 / 移動連結性 / 安心の社会技術 / 防災・減災 / 避難 / ビッグデータ |
Outline of Final Research Achievements |
In Japan, earthquakes and other natural disasters have disrupted the road network, causing isolation of residents, major detours during evacuations, and road congestion. In order to calculate the reliability of the road network in the event of a disaster, methods such as simulation for each evacuee are used, but it is difficult to calculate the reliability of the wide area road network because of the long calculation time required. In this study, we proposed time-bounded criticalness of the road link from the viewpoint of whether the evacuees can reach the evacuation facility within the limited upper time limit, and a fast calculation method is devised. Using real data of road network, population, and evacuation facilities for the entire Shizuoka Prefecture, we show that it is possible to detect roads with high criticality within the permissible time.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年の災害では、自治体の境界を越えた広域的避難の重要性が指摘されている。本研究で確立した手法では、従来手法では困難であった広域道路網での信頼性計算を妥当な時間で行うことが可能であり、防災シナリオに応じて避難対象施設や避難対象者を精査することで、地方自治体に把握されていなかった危険箇所の発見や、将来の防災計画策定および住民への避難指示に活用できる可能である。
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