Evaluation of autonomous driving system which have high affinity and acceptability with drivers including the logic of conflict object prediction and speed control
Project/Area Number |
17K01305
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social systems engineering/Safety system
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Research Institution | Seikei University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | ヒューマンファクター / 自動車 / 運転行動 / 自動運転 / 事故防止 / リスク認知 / ドライビングシミュレータ / 運転交代 / 視線誘導 / 交差点 / 交通事故 / ドライブレコーダ / 人間工学 / 自動運転システム / 自転車事故 / 行動分析 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to realize autonomous driving system which have high affinity and acceptability with drivers in the driving situation for potential hazards. We recorded and analyzed the actual driving data of an instructor when turning right at signalized intersections and revealed the normative driving behaviors. Based on the experimental driving data, we build the logic of autonomous driving system concerning the prediction for bicycle movement and the speed control. The autonomous driving system which included the logic and an interaction between a driver and system was implemented in the driving simulator environment. From the results of the evaluation experiment, we finally showed some design requirements of displaying information for driver to heighten both safety and acceptability.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題では、高速道路での実用化が進む自動運転システムの市街地走行を実現するために、自動車ドライバにとって安全で快適な自動運転システムの実現を目指した。具体的には、自動車教習所指導員の実車両の運転データを分析して、衝突対象物の挙動予測と速度制御のロジックを構築した。さらに、システムによる周辺環境の検知が困難な状況で、ドライバとシステムが相互にやりとりするという新しい発想により、自動運転走行を可能にすることを試みた。自動車運転シミュレータに本システムを実装して評価実験を行い、安全性と受容性を両立するためにドライバへの情報提供に関する設計要件を示した。
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Report
(5 results)
Research Products
(8 results)