• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theory and Practice of Active Learning in Health and Physical Education Classes: From the Viewpoint of Knowledge and Language

Research Project

Project/Area Number 17K01638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

HIDAKA Masahiro  宮崎大学, 教育学部, 教授 (80452853)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 幸弘  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 名誉教授 (00047391)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywordsアクティブ・ラーニング / 保健体育科 / 体育理論 / 内化と外化 / マット運動 / 長距離走 / 主体的,対話的で深い学び / 内化と外化の往還 / 技能の向上 / アクティブ・ラーニングを志向する視点と方法 / 課題解決的学習 / 運動についての知識と技能の習得 / 保健体育科授業
Outline of Final Research Achievements

We tried to examine the state of health and physical education classes based on active learning in this study. As a result, we investigated a model in which health and physical education classes based on active learning consist of problem-solving learning and collaborative learning. In addition, the coming and going of internalization and externalization in learning was verified in mat exercise classes based on that model. Furthermore, it was suggested that it was more appropriate to give physical education theory classes before practical skills when associating physical education theory and practical skills classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,保健体育科授業における「主体的・対話的で深い学び」の生起を企図した授業改善を期待して行われた。すなわち,「主体的・対話的で深い学び」を具現化する方法論として「アクティブ・ラーニング」に焦点を当て,その体育科授業モデルを試案するとともに,そのモデルに基づいたプログラムを作成・実践し,学習成果からモデルの適切性を報告した。中でも,知識の学習と実技の授業の関連性を押さえた授業プログラムは,子ども達の知識のやり取りである言語的対話と体育ならではの実技が有機的に関連し合う学びの姿を浮かび上がらせ,「内化と外化の往還」の中で子ども達が自ら学び高め合う「深い学び」が成立していたことを報告できた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 「アクティブ・ラーニング」による体育学習プログラム作成に向けての基礎的研究2020

    • Author(s)
      八塚真明,日高正博,後藤幸弘
    • Journal Title

      宮崎大学教育学部附属教育協働開発センター研究紀要

      Volume: 28号 Pages: 211-219

    • NAID

      120007120366

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「アクティブ・ラーニング」によるマット運動の学習プログラムの有効性-小学校3年生を対象として-2019

    • Author(s)
      日高正博,山崎努,後藤幸弘,長田天馬,八塚真明
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングモデルによるマット運動学習プログラムの事例的研究-学びの「内化」と「外化」の視点から-2018

    • Author(s)
      日高正博,長田天馬,八塚真明,後藤幸弘
    • Organizer
      日本教科教育学会第44回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングによる保健体育科授業~バレーボールの実践を通して~2017

    • Author(s)
      日高正博
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi