• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a physical expression play program to support for school enrollment in children with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K01644
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionWako University

Principal Investigator

Ohashi Satsuki  和光大学, 現代人間学部, 教授 (60313392)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords身体表現遊び / ムーブメント教育 / 発達障がい児 / 就学支援 / 発達障がい / 気になる子 / 身体表現 / ダンス
Outline of Final Research Achievements

This study aimed at considering a dance program to support school enrollment for children with developmental disorders. Based on the contents of the program and the assessment results, and in the context of their development, we assert that three points regarding the results are noteworthy. (1) we confirmed that the improvement in physical abilities such as physical awareness and spatial perception became the basic impetus for school adjustment. (2) Improving communicative competence regarding the actual experience with others was required, especially for children with developmental disabilities. (3) We inferred that group dance programs are effective to prevent children with developmental disabilities from losing their self-esteem and to improve their coping with secondary problems.
It is considered that inclusive education practices that focus on relationships with others are necessary, and a group program that makes use of elements of dance and body expression play is effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の実践活動は、ムーブメント教育を基盤とした保育・教育等の現場におけるこれまでの実践をもとに、就学支援に焦点を絞った適用を検討したことで、保幼小連携における課題や発達障がい児の生涯支援において、さらなる知見を提示した。また、保育所、幼稚園における「身体表現あそび」及び小学校体育「表現運動」を中心としたカリキュラム等の蓄積と発達障がい児支援の研究の合流によって、新たな支援法の具現化に寄与する。さらに、身体教育、舞踊教育の活用により、社会における共生・共創の縮図的体験を提供する教育実践の可能性を見出し、インクルーシブ教育のシステム構築に貢献するだろう。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援のダンス 「共に生きる」を問う場としてのダンス発表会 : 放課後等デイサービスにおける実践から2020

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 62(6・7) Pages: 34-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] インクルージョンの先にあるのもの ~Join the dance. 私たちの終わらないプロセスへ~2020

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 62(2・3) Pages: 4-5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達障がい児の学校適応を支えるダンスプログラムの実践2019

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      日本芸術療法学会誌

      Volume: 50(1) Pages: 55-61

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ダンス指導のQ&A-特別支援「多様な学びの場」においてダンスや表現運動の特性を活かすための「環境づくり」のポイント2019

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 61(8・9) Pages: 38-39

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 集団におけるダンスや表現活動に参加できない子どもへの支援について2019

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 第60巻第8・9号 Pages: 40-41

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 異なるもの同士が共に遊ぶことの意義と課題2018

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 11 Pages: 91-106

    • NAID

      120006489160

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ保育・教育に生かす身体表現遊び2017

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      幼児の教育

      Volume: 2017秋号 Pages: 59-62

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ダンス指導のQ&A-空間関係を把握することが苦手な子どもたちへの支援方法2017

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 59巻8,9月号 Pages: 40-41

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 多世代交流型の「創造的身体表現遊び」プログラムの試み―乳幼児の親子を対象とした地域子育て支援における実践から―2020

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      日本保育学会73回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] The Significance of the inclusive dance performance project : Focusing on the Sense of Well-being of the participant2020

    • Author(s)
      Satsuki Ohashi
    • Organizer
      The 2020 Yokohama Sport Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多世代交流型の「創造的身体表現遊び」プログラムの試み―乳幼児の親子を対象とした地域子育て支援における実践から―2020

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ体育におけるダンス発表のあり方を考える -共生・共創を目指した「創造的身体表現遊び」の舞台づくりから-2019

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      日本体育学会70回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Significance of the Inclusive Stage Performance Project: Focusing on the Sense of Well-Being of Mothers of Pre-School Children2019

    • Author(s)
      Satsuki OHASHI
    • Organizer
      The 20th Pacific Early Childhood Education Research Association Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 遊んでつくる、舞台でも遊ぶ発表会-共生・共創を目指した「創造的身体表現遊び」の実践から-2019

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障がい児の学校適応と「創造的身体表現遊び」による支援の検討2018

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      第70回舞踊学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達に障害のある子ども達のためのダンスムーブメントの活用2018

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      日本ダンス・セラピー協会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地域子育て支援事業における就学前児童を対象とした集団遊びプログラムの実践2018

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「創造的身体表現遊び」における発達障がい児と他児との相互作用成立場面の特徴2017

    • Author(s)
      大橋さつき
    • Organizer
      日本体育学会第68回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 運動・遊び・学びを育てる ムーブメント教育プログラム100 幼児教育・保育、小学校体育、特別支援教育に向けて2021

    • Author(s)
      小林芳文,是枝喜代治, 飯村敦子,雨宮由紀枝,大橋さつき他
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469269062
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi