• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Bodywork program for novice nursing students

Research Project

Project/Area Number 17K01647
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionNanzan University

Principal Investigator

Hatayama Tomoko  南山大学, 人文学部, 准教授 (60432887)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 深雪  健康科学大学, 看護学部, 助教 (30784582)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsボディワーク / 看護学生 / ふれる / 体験学習 / 人間関係
Outline of Final Research Achievements

This study developed a bodywork program for novice nursing students to understand our living bodies and to learn the basics of building human relationships through movement. It was suggested that the program enabled a deeper understanding of the uniqueness of an individual body and helped students to learn to touch.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究より、ボディワークプログラムは、看護学生がからだへの理解を深め、自他のからだを通してその内的経験に触れ、自己理解、他者理解、関係理解を深め受容すること、身体コミュニケーションへの感受性を磨き、他者と全人的な関わりを作り出すための具体的な手がかりを学ぶことを可能にする教育プログラムであることが示唆された。看護に不可欠な全人的な対象理解やかかわりの土台を築くアプローチとして期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2018

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] 看護学生を対象としたボディワークの試み2018

    • Author(s)
      田中深雪、林惠美子、畑山知子
    • Organizer
      第49回日本看護学会 看護教育 学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi