• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Narrative Approach in P.E. Lesson Study - Focusing on Practice Records and Its Rewriting -

Research Project

Project/Area Number 17K01654
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Ishida Tomomi  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (90314715)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加登本 仁  安田女子大学, 教育学部, 准教授 (40634986)
制野 俊弘  和光大学, 現代人間学部, 教授 (70795153)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsナラティヴ・アプローチ / 体育・保健体育 / 体育授業 / 体育・保健体育教師 / ナラティヴの変容 / 活動システムモデル / 矛盾 / 実践記録 / 体育教師 / 語り直し
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to explore the possibility of a narrative approach in physical education research. In particular, I focused on what triggered changes in the narratives and beliefs (including written descriptions) of physical education teachers about classes. The analyzes included junior high school volleyball classes, elementary school volleyball classes, and physical education teachers' practice records. As a result, it became clear that children's resistance, contradictions and difficulties in class are indispensable for the transformation of narratives.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の教材研究は,授業で起こるであろう矛盾や困難をなるべく避けて,子どもたちが効率よく学習できることを目的として行われてきた(岩田,2012)。そういった側面の必要性を認めつつも,本研究が明らかにしたのは,矛盾や子どもからの抵抗など授業で生じた問題を子どもと教師がともに解決しようとすることで,子どもたちが発達を遂げることと,教師のそれまで持っていた信念が変容することである。なお,矛盾は子どもたちのスポーツ観や学習観のズレによるものや,教師の意図と子どもの実際のズレなどがあり,予測するのは難しいが,矛盾や困難こそが教師と子どもを成長させるという認識が今後必要となる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2022 2021 2020 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] California State University Long Beach(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The influence of Masaharu Haruta on the process of constructing Yasuo Tange's theory of motor culture:2022

    • Author(s)
      石田智巳・制野俊弘
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 67 Issue: 0 Pages: 845-857

    • DOI

      10.5432/jjpehss.22047

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児の休日の運動機会に関する調査研究2022

    • Author(s)
      加登本仁
    • Journal Title

      児童教育研究

      Volume: 31 Pages: 13-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「GIGAスクール構想」を検討する2022

    • Author(s)
      石田智巳
    • Journal Title

      たのしい体育・スポーツ

      Volume: 322 Pages: 60-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育で大切にしたいこと-学びの事実に目を向ける-2021

    • Author(s)
      石田智巳
    • Journal Title

      わかやまの子どもと教育

      Volume: 79 Pages: 37-37

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 京都支部のソフトバレーの実践より2021

    • Author(s)
      中野真雄・竹谷寛子・石田智巳
    • Journal Title

      たのしい体育・スポーツ

      Volume: 313 Pages: 6467-6467

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] “The learning stages of recognition”:2020

    • Author(s)
      石田智巳
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 89-105

    • DOI

      10.5432/jjpehss.19069

    • NAID

      130007798084

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 体育実践にナラティヴ・アプローチを読み取る-矢部英寿のバレーボール実践記録より-2018

    • Author(s)
      石田智巳
    • Journal Title

      立命館産業社会論集

      Volume: 54 Pages: 1-12

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校マット運動の授業における「対話的学び」に関する事例研究2018

    • Author(s)
      山本穂波・八田篤司・加登本仁
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 23-38

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 継承される教師文化-主体的・対話的に学び合う教師たち2018

    • Author(s)
      制野俊弘
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 66(3) Pages: 38-47

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育科における「深い学び」とは2017

    • Author(s)
      石田智巳
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1200 Pages: 6-13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「資質・能力」論が体育授業にもたらす影響2017

    • Author(s)
      石田智巳
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 65(4) Pages: 42-45

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 次期学習指導要領と異質協同のグループ学習2017

    • Author(s)
      加登本仁
    • Journal Title

      運動文化研究

      Volume: 34 Pages: 25-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングと私たちのグループ学習2017

    • Author(s)
      加登本仁
    • Journal Title

      たのしい体育・スポーツ

      Volume: 301 Pages: 52-55

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理論研究とその方法2021

    • Author(s)
      石田智巳
    • Organizer
      日本体育科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 体育授業における技術認識と集団関係の変容-グループ学習を手がかりに-2021

    • Author(s)
      森敏生,石田智巳,丸山真司,玉腰和典
    • Organizer
      日本体育科教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 体育授業における技術認識と集団関係の変容-グループ学習を手がかりに-2021

    • Author(s)
      森敏生,丸山真司,石田智巳,玉腰和典
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 運動感覚に着目した中学校短距離走指導に関する事例研究2018

    • Author(s)
      菅原久頌・加登本仁
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第38回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校マット運動の授業における「対話的な学び」に関する事例研究2017

    • Author(s)
      山本穂波・加登本仁
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第37回大会(茨城大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 日本の民主教育20212022

    • Author(s)
      石田智巳ほか
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272441068
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] スポーツの主人公を育てる体育・保健の授業づくり2018

    • Author(s)
      石田智巳 田中新治郞 丸山真司 黒川哲也 中瀬古哲 制野俊弘 則元志郎 大貫耕一 竹内進 加登 本仁 佐藤亮平 竹田唯史 玉腰和典 中西匠 林俊雄 久保健 森敏生 神谷拓 矢部英寿 平野和宏
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      創文企画
    • ISBN
      9784864131056
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 対話でつくる教科外の体育 学校の体育・スポーツ活動を学び直す2017

    • Author(s)
      石田智巳 神谷拓 伊藤嘉人 制野俊弘 玉腰和典 矢部英寿 久保田治助 中西匠 小山吉明 堀江なつ子
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761923716
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi