Project/Area Number |
17K01657
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Developmental mechanisms and the body works
|
Research Institution | Notre Dame Seishin University |
Principal Investigator |
Yasue Miho ノートルダム清心女子大学, 人間生活学部, 准教授 (80580729)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山崎 朱音 横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (40609301)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | 表現系ダンス / 指導モデル / 熟練・未熟練指導者 / これだけは学ばせたい内容 / 3つの重点課題 / 3つの重点課題を関連させた指導 / 即興表現 / 学習内容 / 重点課題 / 共通に学ばせたい内容 / 動きの誇張 / 変化とメリハリ / 動きの質感 / 指導案モデル / 本時の課題と重点課題との関連性 / 「戦い」と「新聞紙の表現」に共通した学び / 「繰り返し」と「動きを追い込む」の重点化 / 「体を極限まで使う面白さ」の押さえ方 / 示範の練習やDVD視聴の代わりとなる方法 / 固有の動きを有する題材に「2人の戦い」を選定 / 多様な質感を有する題材に「新聞紙を使った表現」 / 「見て分かったこと」を「やって分かること」に / 「ひと流れの動き」を意識させた学習課題の示し方 / 未熟練指導者の実践に向けて指導案モデルを再構築 / 表現系ダンス「対決」の指導内容 / 「動きをみる観点」と「動きの捉え方」の整理・照合 / 近年の文献から捉えた「典型教材」 / 「ひと流れの動き」を学ぶ学習過程 / 必修期 |
Outline of Final Research Achievements |
The teaching material of the expressive dance “Fight of Two” which has a movement expressing the unique texture, focuses on teaching “twisting body” and also superimposes to teach using the floor to make continuous movements and changing speed of movement such as quick-moving, stopping and extreme-slowing. While the material “Expression using Newspaper” which has movements with a variety of textures, focuses on “using the whole body to the limit” and also superimposes to teach combining and continuing different movement textures and changing space and position including left, right, up, down and etc. The teaching materials in the expressive dance class have common elements which lets students learn, although priority issues are different depending on the materials. The author concludes that the elements are “opposite movement and continuous textures”, “Using core of the body expressively and three-dimensionally” and “Change in space and connection”.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
表現系ダンスは、「表したいイメージ」を「どのように表すか」が個々によって異なるゴールフリー学習に特徴がある一方で、作文や絵の指導と同様にゴールフリー学習ならではの難しさが存在する。 学習者が,表現する動きの「ある」がままを認めるだけなく,どう「なっていく」ことがより面白さや魅力に深く触れていくのか、「これだけは指導したい」という指導の重点を明らかにするところに本研究の学術的意義と社会的意義がある。
|