Project/Area Number |
17K01658
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Developmental mechanisms and the body works
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Research Institution | Nakamura Gakuen College |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
門田 理代子 九州産業大学, 健康・スポーツ科学センター, 助教 (40641866)
口野 隆史 京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (60192027)
續木 智彦 西南学院大学, 人間科学部, 講師 (60468791)
鐘ケ江 淳一 九州産業大学, 人間科学部, 教授 (90185918)
黒川 哲也 九州産業大学, 人間科学部, 教授 (50390258)
海野 勇三 愛知学院大学, 教養部, 教授 (30151955)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | スポーツ観 / 学びの履歴 / スポーツ・リテラシー / 学習成果 / スポーツ価値意識 / 教員養成システム / 国際比較 / カリキュラム改革 / 体育 / ジェンダー / スポーツリテラシー / 国際比較研究 |
Outline of Final Research Achievements |
From the comparison of the Learning Career Assess Scale(LCAS)survey on PE Classes (2007 and 2018), there was no difference in the "affective attitude to PE (like or dislike)" regarding physical education in junior high school and high school. Regarding "Sense of Value of PE" it was higher in junior high school but lower in high school. Furthermore, although the results of PE classes for junior high school females improved, those for high school females did not change. The above results suggest that there may be many problems in PE classes and sports activity in high school. We were able to hold an International Conference for East Asian collaborative researchers in January 2019. Through the results of building relationships and collaborative research over the past 20 years, it became possible to build a collaborative research system in the future.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
スポーツや運動は世界中の人々にとって欠かすことのできない文化的教養の一つであるが、学校教育の中における「スポーツ・リテラシー(文化的教養そしてのスポーツの基礎・基本)」としての学びや経験がその人生を豊かにするための文化的教養として成果になっているかについて疑問を持つ。そこで、実際に学ぶ児童や生徒を対象にした「学びの実態」と「スポーツに対する価値意識・スポーツ像」についての関係を明らかにした。 学校期にそのスポーツ・リテラシー獲得のために、体育授業や運動部活動がどのように実施されたか(目標・方法・内容・成果など)について検証することによって今後のスポーツ教育・体育教育の在り方を改善できる。
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