• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Longitudinal and follow-up research on ball movement/goal type, health/exercise and health

Research Project

Project/Area Number 17K01661
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionNippon Sport Science University

Principal Investigator

IMAZEKI Toyokazu  日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (30353410)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福ヶ迫 善彦  流通経済大学, スポーツ健康科学部, 教授 (20398655)
鈴木 一成  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (50736767)
久保 元芳  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (90451707)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords体育科教育 / ゴール型 / 運動と健康 / 縦断的・追跡的研究 / 小学校低学年 / 縦断的研究 / ボール運動 / 保健領域 / 教材開発 / 指導内容可視化 / ゴール型ゲーム / ゲットボール / セストボール / 追跡的研究 / 体育授業 / 縦断的・継続的研究
Outline of Final Research Achievements

This study was developed the teaching materials of "ball movement/goal type" and "health/exercise and health" in elementary school and examined the class strategy. A unit plan and a draft/learning card were created. For the teachers, we held a workshop with practical skills in advance based on the materials such as the unit plan that we created. This maintained a certain level even among different teachers.
A longitudinal and follow-up analysis of the results obtained from the lesson practice in the first through third grades of elementary school the “get-ball” showed that the number of children by the cognitive process increased in "applied", "remembered". In addition, the quality of movement also changed (from the description on the learning card).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校低学年と中学年においてゴール型球技の教材開発を行い、実証的に認知過程次元の知見を得た研究はみあたらない。また、本研究で開発した教材の「ゲットボール」は、全ての子どもに「投げる・捕る」の学習を保証できる可能性を有している。本研究で開発した単元計画、学習内容、教材は、資質・能力の育成に貢献する。投能力の低下に対応もできる。体育の授業実践に利用できる教材開発は社会的意義を大いに有しているであろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 育成を目指す資質・能力とこれからの学習評価、授業改善の方向性2019

    • Author(s)
      今関豊一
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 未来につなぐ 主体的・対話的で深い学び~体育授業の改善・構築に向けて~2018

    • Author(s)
      今関豊一
    • Journal Title

      女子体育

      Volume: 60 Pages: 6-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「心ぞうドキドキ」の授業 ~日本の小学校低学年体育授業例~2019

    • Author(s)
      今関豊一
    • Organizer
      2019大韓民国体育教師 祭り
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] セストボール系のゲーム単元における子供の思考の変容に関する事例的検討 小学校3年生を対象にして2019

    • Author(s)
      福ヶ迫 善彦、今関 豊一、岡田雄樹
    • Organizer
      2019日本体育学会(慶應大学日吉キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] セストボール系のゲーム単元における子供の思考の変容に関する事例的検討2019

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦、今関豊一、岡田雄樹
    • Organizer
      日本体育学会70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校1年生及び2年生の体育授業における思考力の変容に関する事例的検2018

    • Author(s)
      福ヶ迫善彦、今関豊一、冨永泰寛、鈴木一成
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校1年生及び2年生の体育授業における思考力の変容に関する事例的検討2018

    • Author(s)
      〇福ヶ迫善彦(流通経済大) 今関豊一(日本体育大) 冨永泰寛(大津町立美咲野小)  鈴木一成(愛知教育大)
    • Organizer
      日本体育学会第67回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi