Modeling action planning and tactical advice on soccer games and its simulation evaluation
Project/Area Number |
17K01746
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Sports science
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Research Institution | Fukuoka University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中島 智晴 大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (20326276)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
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Keywords | RoboCup / サッカー / 戦術モデル / シミュレーション / 行動計画モデル / 戦術指示モデル / コンピュータシミュレーション |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we examined the computational model of action planning and tactical advice for multiagent cooperative behavior. We developed several machine learning models using human's instruction and tried to evaluate human's decision using the multiagent simulation system. We achieved the improvement of action planning model, evaluation model. And, we developed an experimental environment to collect and analyse human's behavior during the game observation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,集団行動における戦術的行動計画の計算モデル化を目指し,サッカーを題材として過去の試合データや人間の指示から試合状況を評価する手法を提案した.試合状況を適切に分析するために,過去の試合データを用いた機械学習によってチームや戦術をリアルタイムに識別する手法も検討した.これらの応用として,試合観戦時に試合状況に応じた歓声発生システムを試作した.また,人間の試合観察時に注目する情報を収集するために,視線トラッカーなどを用いた計測システムを試作した.これらの成果により,集団行動における人間の判断をシミュレーションを用いて定量的に評価可能となることが期待できる.
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Report
(4 results)
Research Products
(41 results)