• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on stress management of students with Autism Spectrum Disorder utilizing peer support

Research Project

Project/Area Number 17K01779
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Applied health science
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Hayasaka Hiroshi  岩手大学, 教育推進機構, 准教授 (00261553)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立原 聖子  岩手大学, 保健管理センター, 准教授 (40613526)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords自閉スペクトラム症学生 / 大学生活ストレス / ピア・サポート / 自閉スペクトラム障害 / 自閉スペクトラム傾向 / ピアサポート / 自閉スペクトラム症 / ピアサポートグループ / ストレスマネジメント / ストレス / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study examined the effect of peer support on stress management of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in terms of their university life. (1) The results from the questionnaire survey targeted at 2930 students showed that students with ASD tendencies are likely to face not only difficulties in interpersonal relationships but also learning difficulties such as poor grades and feel more concerned about finding a job after graduation. (2) They suggested that the continuous peer support by graduate students in the community space of the Office for Students with Disabilities for those with developmental disabilities such as ASD promotes communication among them. (3) They indicated that the individual learning support for students with developmental disabilities through peer support is effective for not only reducing their learning difficulties but also improving their communication skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

障害者差別解消法が施行され,大学教育においても発達障害とくに自閉スペクトラム症学生の心理・修学・就労支援が大きな課題になっている。本研究は自閉スペクトラム症学生の大学生活ストレスを明らかにし,そのマネジメントに同じ学生同士のサポートであるピア・サポートが果たす役割について明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 発達・精神障害学生の居場所支援および学習支援におけるピア・サポートの活用2020

    • Author(s)
      早坂浩志,新村 暁,立原聖子,長沼敦子,茅平鈴子,阿部智子,栗澤優子,小野田敏行
    • Journal Title

      CAMPUS HEALTH

      Volume: 57

    • NAID

      40022369607

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害学生への多職種による卒業までの支援事例 -繰り返される劣等感の訴えに対するカウンセラーの関わりの検討 -2020

    • Author(s)
      早坂浩志,立原聖子,新村暁
    • Organizer
      日本学生相談学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「AS傾向」学生の学業・人間関係の悩みへの対処 -ASD関連困り感尺度を利用した質問紙調査-2019

    • Author(s)
      早坂浩志,立原聖子,新村暁
    • Organizer
      日本学生相談学会第37回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ピアサポートによる発達障害学生への個別学習支援2019

    • Author(s)
      早坂浩志,新村 暁,立原聖子,長沼敦子,茅平鈴子,阿部智子,栗澤優子,小野田敏行
    • Organizer
      第57回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達・精神障害学生の「居場所」への大学院生ピアサポーターの試行的配置について2018

    • Author(s)
      早坂浩志
    • Organizer
      第56回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障がい学生への合理的配慮と学生相談室2017

    • Author(s)
      早坂浩志
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 支援経験に基づく、発達障害学生の大学生活ストレスと支援のあり方についての検討2017

    • Author(s)
      早坂浩志
    • Organizer
      第55回全国大学保健管理研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi