• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research for Comprehensive Support to Improve the Quality of Life of Correspondence High School Students

Research Project

Project/Area Number 17K01801
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Applied health science
Research InstitutionUniversity of the Sacred Heart (2021-2022)
Tokyo Future University (2017-2020)

Principal Investigator

Hirabe Masaki  聖心女子大学, 現代教養学部, 准教授 (20366496)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤後 悦子  東京未来大学, こども心理学部, 教授 (40460307)
藤城 有美子  駒沢女子大学, 人文学部, 教授 (40318283)
北島 正人  秋田大学, 教育文化学部, 教授 (30407910)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords信制高等学校 / メンタルヘルス / 学習 / ストレス / 学習目標 / 学習方略 / 満足度 / QOL / 通信制高等学校 / 学校保健 / 精神保健
Outline of Final Research Achievements

This study was conducted to gain knowledge that could lead to comprehensive support for improving the quality of life of correspondence high school students. A questionnaire survey on mental health and learning was conducted among all students at a private, wide-area correspondence high school, and an interview survey was conducted among the school's graduates on factors related to adjustment during school and after graduation. The questionnaire survey clarified the characteristics of the mental health and learning of correspondence high school students, as well as their changes. The interview survey identified the factors of their adjustment during school and after graduation, as well as the support. We fed back these findings to the school by means of a leaflet.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在日本では少子化が進んでいるが、通信制高校の学校数や生徒数はますます増加の傾向にある。学びの多様化や、学校の福祉的な役割という観点からも、日本の社会での通信制高校の位置づけは、今後より重要になる。さまざまなニーズを持って通信制高校に入学してくる生徒の実態を把握し、支援方法を検討することが必要であるが、実証的な研究はこれまで少なく、本研究の学術的な意義は大きいと思われる。通信制高校での生活をどのように送るか、それをベースに卒業後の次の進路でどのように適応していくか、これらがうまく進むための支援についての知見を示せたことが本研究の社会的意義である。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Factors associated with mental health depending on the type of stress related to admission among correspondence course high school students in Japan2021

    • Author(s)
      平部 正樹, 藤後 悦子, 藤城 有美子, 北島 正人, 藤本 昌樹, 竹橋 洋毅
    • Journal Title

      Nihon Koshu Eisei Zasshi(JAPANESE JOURNAL OF PUBLIC HEALTH)

      Volume: 68 Issue: 6 Pages: 412-424

    • DOI

      10.11236/jph.20-078

    • NAID

      130008057183

    • ISSN
      0546-1766, 2187-8986
    • Year and Date
      2021-06-15
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 通信制高校生の過去および現在の学校関連ストレスが幸福感に与える影響-いじめ被害経験の有無に焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      藤後悦子・小林寛子・竹橋洋毅・藤本昌樹・平部正樹
    • Journal Title

      未来と保育

      Volume: 7 Pages: 33-41

    • NAID

      40022514640

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 通信制高等学校生徒の中学時代に打ち込んだ経験が中学校生活の満足度に与える影響2018

    • Author(s)
      藤後悦子、竹橋弘毅、小林寛子、平部正樹、藤本昌樹
    • Journal Title

      モチベーション研究

      Volume: 7 Pages: 17-27

    • NAID

      40021720158

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 暗黙の知能観が通信制高等学校の生徒の幸福感に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      竹橋弘毅、小林寛子、平部正樹、藤後悦子、藤本昌樹
    • Journal Title

      モチベーション研究

      Volume: 7 Pages: 28-38

    • NAID

      40021720176

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 通信制高等学校生徒の学業ストレスと目標志向性が学習方略使用に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      小林寛子・竹橋洋毅・平部正樹・藤後悦子・藤本昌樹
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 入学前後のストレッサーが通信制高校生徒の幸福感に与える影響:不登校経験の有無という観点から2019

    • Author(s)
      藤後悦子、平部正樹、小林寛子、竹橋洋毅、藤本昌樹、藤城有美子、北島正人
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 達成目標,学習行動,学習成績の関連-通信制高等学校生徒を対象とした調査-2017

    • Author(s)
      小林寛子、竹橋弘毅、平部正樹、藤後悦子、藤本昌樹
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 通信制高校生の入学前の学校生活の実態2017

    • Author(s)
      藤後悦子、平部正樹、小林寛子、藤本昌樹、竹橋洋毅
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 増大的知能観によるストレスの悪影響の緩和効果2017

    • Author(s)
      竹橋洋毅、小林寛子、平部正樹、藤後悦子、藤本昌樹
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi