Project/Area Number |
17K01813
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Applied health science
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Research Institution | National Research Institute of Police Science |
Principal Investigator |
Okamura Kazuko 科学警察研究所, 交通科学部, 室長 (10415440)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
安部 寛子 千葉大学, 大学院医学研究院, 助教 (40707204)
槇野 陽介 東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 准教授 (50725017)
星岡 佑美 千葉大学, 大学院医学研究院, 助教 (30748372)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
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Keywords | 交通事故 / 交通外傷 / 法医解剖 / 心身不調 / 健康要因 / 医薬品 / アルコール / 薬物 / 司法解剖 / 自転車 / 歩行者 / 質量分析 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigated victims of road traffic trauma autopsied in Chiba prefecture between 2013-2022. Medicinal drugs and alcohol were detected in 60% and 33% of the deceased, respectively. Medical history was recorded among 70% of the deceased. Sudden illnesses or poor health conditions, polypharmacy, and social isolation were observed among some of the deceased. Further, police traffic accident data were analyzed to compared with the autopsy data. Mental and physical health, together with socioeconomic conditions can be relevant to the involvement in fatal traffic crashes. This may be the case not only among vehicle drivers but also cyclists and pedestrians.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
交通外傷死者による生前の医薬品やアルコール使用の実態を、その他の関連要因とともに幅広く分析し、長期に渡りデータ収集した研究は、日本国内では他に例をみない。法医解剖は、事件性を疑うなどの理由により、警察からの依頼を受けて一部の死者に実施される。そのため、データの代表性の観点から結果解釈に注意は必要である。しかし、交通事故死者の中には健康状態が良好でない人が一定数おり、検出医薬品や生前の生活状況からもそのことが確認された。交通事故防止対策を検討する上で、当事者の過失を特定するだけではなく、健康状態が悪い人や社会的弱者が交事事故に関与するリスクも考慮する必要があると考えられる。
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