• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A phenomenological study on the generative process of "interestingness" in preschool education: From the perspective of preschool culture

Research Project

Project/Area Number 17K01897
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Higashimura Tomoko  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (30432587)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords保育 / 遊び / おもしろさ / 園文化 / 価値 / 関係 / 多様性 / 個と集団 / 偶然性 / 伝播性 / フィールドワーク / マルチヴォーカル・エスノグラフィー / 現象学的研究
Outline of Final Research Achievements

Based on observations and interviews at two preschools, this study found three concepts as keys to the generative process of "interestingness" in preschool education: diversity, chance, and propagation. In a diverse enrollment of children, teachers created group play by carefully linking children's relationships with each other and with their environment. It was revealed that the network spun in this way supports the children, creating a unique way of education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日の保育現場では、丁寧な関わりを必要とする子どもが複数いる中で、個の育ちを保障しながらクラス集団をつくっていくことが求められている。本研究では、子どもと周囲の環境との関係を丁寧に紡いでいく保育者の関わりと、そうして紡がれたネットワークによって子どもたちが支えられていくプロセスを、具体的な事例を通して明らかにすることで、保育という営みの多面性と本質の一端を示し、保育を見る新たな視点を提供した。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Jonkoping University(Sweden)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼稚園における病気の子どものインクルーシブ保育の試み ―股関節疾患により運動制限を必要とする幼児への関わりから見えてきたこと―2022

    • Author(s)
      東村 知子, 北山 千嘉子
    • Journal Title

      教職キャリア高度化センター教育実践研究紀要

      Volume: 4 Pages: 121-130

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アーティファクトとしての子どもの制作物が生み出す行為と相互行為の可能性:「魔女のほうき」の保育活動から2018

    • Author(s)
      東村知子
    • Journal Title

      発達・療育研究

      Volume: 34 Pages: 3-14

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How to Integrate Support for the Individual and Learning in the Group2021

    • Author(s)
      Tomoko Higashimura, Terumi Sameshima, Tokujiro Ninomiya, Matsuka Koga
    • Organizer
      Education as Relating: A Virtual Conference (The Taos Institute)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 保育実践における価値調整と価値判断の実際2021

    • Author(s)
      東村 知子
    • Organizer
      日本質的心理学会第18回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] "Learning through Play" in Japanese Preschool Education2019

    • Author(s)
      Tomoko Higashimura
    • Organizer
      International Learning Festival
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会構成主義/グループ・ダイナミックスにおけるアクションリサーチ 医療・教育・復興支援の実践から2019

    • Author(s)
      鮫島輝美・東村知子・河合直樹
    • Organizer
      2020 年度組織学会 60 周年記念年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Preschool children’s pieces of art as “artifacts” which enabled varieties of children’s actions and interactions: A case study of “witch’s broom” activity2018

    • Author(s)
      Tomoko Hashimoto-Higashimura
    • Organizer
      The Taos Institute Silver Jubilee
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「園文化」の視点から保育を見る試み:ある保育園でのフィールドワークから2018

    • Author(s)
      東村知子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ソーシャル・コンストラクショニズムと対人支援の心理学2021

    • Author(s)
      能智 正博, 大橋 靖史
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788517509
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 関係からはじまる―社会構成主義がひらく人間観2020

    • Author(s)
      ケネス・J・ガーゲン(著) 鮫島輝美・東村知子(訳)
    • Total Pages
      501
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514234
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi