Inclusive education and the developmet of children with diability at multiage scool
Project/Area Number |
17K01900
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Childhood science (childhood environment science)
|
Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Kazushige Akagi 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (70402675)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小渕 隆司 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (50457818)
戸田 竜也 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (60352639)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
|
Keywords | 発達心理学 / インクルーシブ教育 / 異年齢学校 / 異年齢教育 / 異年齢 / 遊び心 / 障害 / 複式学級 / インクルーシブ / へき地教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The results of this research can be summarized in two main points.The first point is the publication of a book with DVD focusing on American schools of multi ages. This DVD is contained the child's appearance and interviews with the teacher. The second point is the publication of a treatise focusing on the relationship between compound classes located in remote areas and inclusive education.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術意義は,「同一年齢・同一内容」学級を前提として論じられることの多かったインクルーシブ教育に対し,異年齢学級に注目することの意義を,国際的な研究および国内のへき地・複式学級に注目して提起したことにある。このような提起は,教育実践を変革していくうえでも,実践的意義を有すると考えられる。
|
Report
(5 results)
Research Products
(49 results)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Book] 流行に踊る日本の教育2021
Author(s)
石井英真(分担執筆:赤木和重)
Total Pages
320
Publisher
東洋館出版社
ISBN
4491041598
Related Report
-
-
[Book] 地域と協働する学校2021
Author(s)
時岡晴美ほか(編)(分担執筆:赤木和重)
Total Pages
216
Publisher
福村出版
ISBN
4571101937
Related Report
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-