• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical development of a training program for ECEC providers to enhance their verbal communication skills.

Research Project

Project/Area Number 17K01910
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionKyoritsu Women's University

Principal Investigator

Shirakawa Yoshiko  共立女子大学, 家政学部, 教授 (20259716)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 無藤 隆  白梅学園大学, 子ども学研究科, 名誉教授 (40111562)
境 愛一郎  共立女子大学, 家政学部, 准教授 (70781326)
原 孝成  目白大学, 人間学部, 教授 (10290636)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords保育者研修 / 保育 / コミュニケーション・スキル / 保育の質 / 保育者 / 保育者養成校 / コミュニケーション能力 / 保育の評価 / コミュニケーション / SSTEW / 問題解決場面 / 共有された思考 / 研修の効果 / 幼児教育の質 / 語彙力の発達 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

Observation of actual childcare situations and a survey of caregivers' interactions with children in hypothetical situations were conducted at childcare facilities. In addition, training on communication skills was provided to the group with training. The results of the observation of actual childcare situations showed that the scores for the quality of childcare increased in the group with training in the post-survey of the childcare provider training. This suggested the effectiveness of the training on communication skills. In the task of relating to hypothetical situations, there was a tendency for the number of types of involvement to increase as the years of experience in childcare increased. This suggests that longer experience increases the variety of ways to interact with children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもの言語やコミュニケーションを支えて広げることは、保育者の役割の中で非常に重要なものである。本研究では、「保育プロセスの質」評価スケールを参考にしながら、保育者が、「子ども同士の会話を支えること」、「子どもが他者の言葉を聞くように支えること」などの視点から、保育現場での保育者の子どもへの関わりを観察するとともに、仮想場面での調査を実施した。本研究の結果から、保育者対象の研修を実施することによって、保育者の子どもへのコミュニケーション・スキルを向上させることが示唆された。これらのことから、保育者対象の研修プログラムの効果を明らかにした点が、本研究の社会的意義であると言える。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (9 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 仮想場面における母親と保育者の子どもへの関わり方:不安定な3歳未満の子どもに対して行う身体接触の特徴に着目して2021

    • Author(s)
      山口春花・白川佳子
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 第30号 Pages: 27-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Self-restraint Measures for Using Childcare Facilities by COVID-19 Experienced by Teachers and the Accompanying Changes in Consciousness2021

    • Author(s)
      境 愛一郎、栗原 啓祥
    • Journal Title

      International Journal of Early Childhood Education

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 019-034

    • DOI

      10.34567/iaece.28.0_019

    • NAID

      130008145777

    • ISSN
      1880-2354, 2435-8797
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 職場環境の変化や実践を通した給食職員の意識変容:「子ども志向」を持つA氏の場合2020

    • Author(s)
      境愛一郎・栗原啓祥
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 第58巻, 第1号 Pages: 93-104

    • NAID

      130007952400

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育環境としての通園バスの特質と機能:車内での活動内容と運行時刻表との関連性に着目して2020

    • Author(s)
      境愛一郎
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 第29巻 Pages: 11-22

    • NAID

      40022502614

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者と保護者における発達障害児への特別支援に対する認識についての研究2019

    • Author(s)
      藤島千春・白川佳子
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 66 Pages: 141-149

    • NAID

      120006799275

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 「参加・協同型園内研修」の導入に対する若手保育者の意識2019

    • Author(s)
      境愛一郎
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 66 Pages: 99-112

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 自然環境を活用した保育への転換に伴う保育者の意識変容と葛藤:固定遊具から森へ2019

    • Author(s)
      境愛一郎
    • Journal Title

      宮城学院女子大学発達科学研究

      Volume: 19 Pages: 25-36

    • NAID

      120006646634

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Developmental Research of ECEC Teacher’s Job Training to Improve Their Communication Skills: Through comparing between students in pre-service teacher education and ECEC teachers.2021

    • Author(s)
      Yoshiko Shirakawa, Aiichiro Sakai and Takaaki Hara
    • Organizer
      EECERA(ヨーロッパ幼児教育学会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「母親-子ども間」と「保育者-子ども間」の身体接触についての研究②-2歳児クラスの母親と保育者が同一児に行う身体接触を手がかりに-2021

    • Author(s)
      山口春花・白川佳子
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会ポスター発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍における大学発「地域子育て支援」の果たす役割Ⅰ ― 2020 年度「子育てひろば」活動の実践から ―2021

    • Author(s)
      柳瀬洋美・白川佳子・小原敏郎・吉永早苗
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会ポスター発表
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「母親 - 子ども間」と「保育者- 子ども間」の身体接触についての研究2020

    • Author(s)
      山口春花・白川佳子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍での保育者養成四年制大学における初年次教育の授業実践報告 ― オンライン授業での「基礎ゼミナール」「教育心理学」 ―2020

    • Author(s)
      白川佳子
    • Organizer
      日本乳幼児教育・保育者養成学会第1回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 人的環境としての通園バス運転手の役割と専門性2020

    • Author(s)
      境愛一郎
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会. 奈良(不参集)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] キッズタクシー事業の成り立ちとドライバーの専門性から見る保育の現状2020

    • Author(s)
      境愛一郎・山田徹志
    • Organizer
      国際幼児教育学会第41回大会(不参集)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍をきっかけに保育現場に発生した「ディスタンス」2020

    • Author(s)
      境愛一郎・栗原啓祥
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30回大会(不参集)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Developmental research of ECEC teacher's job training to improve their communication skills: Through analysing the content of teacher's job training.2019

    • Author(s)
      白川佳子、原孝成、無藤隆
    • Organizer
      The 29th EECERA Conference (Individual Presentation ): Greece
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児初期の子どもの保育内容による身体活動量の違い2019

    • Author(s)
      松嵜洋子、石沢順子、無藤隆
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Developmental Research of ECEC Teacher’s Job Training to Improve Their Communication Skills.2018

    • Author(s)
      Yoshiko Shirakawa, Takaaki Hara and Takashi Muto
    • Organizer
      The 28th EECERA Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 育ちと学びをつなぐ幼小接続(2) -幼小接続に関するキーワードの既知と研修の参加回数に関する調査―2018

    • Author(s)
      丹羽さがの・野口隆子・掘越紀香・松嵜洋子・吉永安里・今井康晴・福田洋子・白川佳子・佐久間路子
    • Organizer
      保育教諭養成課程研究会・研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The change in adolescent gender consciousness: A two-year longitudinal study of first year students in preschool teacher training courses.2017

    • Author(s)
      Yoshiko Shirakawa, Rie Ito
    • Organizer
      The 27th EECERA Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特別な支援を要する幼児への保育者の望ましい援助についての検討(その3)2017

    • Author(s)
      井上こころ、白川佳子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『子どもの発達理解と援助』「第9章 子育て家庭に関する現状と課題」2020

    • Author(s)
      白川佳子
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      全国社会福祉協議会編
    • ISBN
      9784793513091
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 複線径路・等至性アプローチ(TEA)が拓く保育実践のリアリティ2019

    • Author(s)
      中坪史典・香曾我部琢・上田敏丈・境愛一郎他7名
    • Total Pages
      440
    • Publisher
      特定非営利活動法人 ratik
    • ISBN
      9784907438326
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 子ども家庭支援の心理学2019

    • Author(s)
      白川佳子、福丸由佳 他
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      中央法規
    • ISBN
      9784805857892
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育・保育の現在・過去・未来を結ぶ論点 汐見稔幸とその周辺2019

    • Author(s)
      無藤隆、大豆生田啓友、松永静子 他
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      エイデル研究所
    • ISBN
      9784871686297
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 育てたい子どもの姿とこれからの保育2018

    • Author(s)
      無藤隆、白川佳子、原孝成 他
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324104620
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Book] 10の姿プラス5・実践解説書2018

    • Author(s)
      無藤隆、白川佳子 他
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      ひかりのくに
    • ISBN
      9784564609138
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 3法令おたすけガイド2018

    • Author(s)
      無藤隆
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      ひかりのくに
    • ISBN
      9784564609091
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 10の姿プラス5・実践解説書2018

    • Author(s)
      無藤隆、白川佳子 他
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      ひかりのくに
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 幼児期の終わりまでに育ってほしい10の姿2018

    • Author(s)
      無藤隆
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] EECERA(オンライン)2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi