• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The proposal on the form of individualized teaching plan and documentation based on credit model in early childhood care and education for children with special needs

Research Project

Project/Area Number 17K01920
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionTeikyo University of Science & Technology

Principal Investigator

YOSHIKAWA KAZUYUKI  帝京科学大学, 教育人間科学部, 准教授 (30528188)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川田 学  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (80403765)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords障害児保育 / 特別支援教育 / 障害のある幼児 / 個別の指導計画 / 保育記録 / 信頼モデル / 子ども理解 / 障害幼児 / 欠損モデル / 子ども学 / 評価
Outline of Final Research Achievements

The result of this research showed three findings. First, teachers respect the development of each child with special needs. But their group-oriented belief can cause conflicts and makes inclusive education difficult. Second, through practicing the form of individualized teaching plan and documentation based on credit model, teachers reconstruct their understandings of children with special needs from various perspectives such as play, interpersonal relationship, reasonable accommodation. Third, assessing children based on credit model can be a trigger to reconsider the educational system for all children, regardless of their special needs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

障害のある子どもに対する、保育者の理解が、子ども理解のメディアである計画、記録の様式によって構成されることを示した点、また、従来の幼児教育の保育観と、特別支援教育における保育観を止揚させ、多様性に富んだ子どもたちの集う保育の場における子ども理解を、保育者が再構成するための視点を提示した点が、本研究の学術的意義である。また、個別の指導計画と保育記録の様式の開発、実践を通して、多様な子どもたちが包含されるインクルーシブ教育システム、及び多様な人々が個性、人格を尊重し合える共生社会の実現に向けての方法論について検討した点が、本研究の社会的意義である。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Practical research on the form of individualized teaching plan and documentation based on“ credit model” in early childhood care and education for children with special needs2020

    • Author(s)
      吉川和幸・東重満・川田学
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 14 Pages: 49-69

    • DOI

      10.14943/rcccd.14.49

    • NAID

      120006826276

    • ISSN
      1882-1707
    • Year and Date
      2020-03-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Focus group interview with nursery school teachers about “individualized teaching plan” for children with special needs2019

    • Author(s)
      吉川和幸・川田学・及川智博
    • Journal Title

      子ども発達臨床研究

      Volume: 13 Pages: 23-33

    • DOI

      10.14943/rcccd.13.23

    • NAID

      120006606598

    • ISSN
      1882-1707
    • Year and Date
      2019-03-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2. Early Childhood Care and Education Forum2018

    • Author(s)
      大豆生田 啓友、平野 麻衣子、岩田 恵子、上田 敏丈、吉川 和幸、榎沢 良彦
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 3 Pages: 229-244

    • DOI

      10.20617/reccej.56.3_229

    • NAID

      130007609135

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Assessing Early Childhood Education and Care as an Ecological System2018

    • Author(s)
      川田学
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 21-32

    • DOI

      10.20617/reccej.56.1_21

    • NAID

      130007502611

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 幼稚園における障害のある幼児の「個別の指導計画」及び「保育記録」に関する実践研究2019

    • Author(s)
      吉川和幸・坂本歩美・井内聖
    • Organizer
      北海道子ども学会第24回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害児保育における「信頼モデル」による子ども理解2019

    • Author(s)
      吉川和幸・上村毅
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ラーニングストーリーによる実践の変容:発達心理学からの提案2018

    • Author(s)
      川田学
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある幼児の「個別の指導計画」に関するグループインタビュー -幼稚園、認定こども園の保育者を対象に-2018

    • Author(s)
      吉川和幸・川田学・及川智博・野屋敷結
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 保育的発達論のはじまり2019

    • Author(s)
      川田学
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ひとなる書房
    • ISBN
      4894642689
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] アクティベート保育学2 保育者論2019

    • Author(s)
      大豆生田啓友・汐見稔幸・清水益治・渡邉英則・宮里暁美・川田学・田代幸代・那須信樹・大方美香・市川奈緒子・門田理世・秋田喜代美
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084340
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 生態としての情動調整 心身理論と発達支援2019

    • Author(s)
      須田治・川田学・松熊亮・小野學・榊原久直・東敦子・佐竹真次
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895762
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 保育士等キャリアアップ研修テキスト3 障害児保育2018

    • Author(s)
      秋田 喜代美・馬場 耕一郎(監修)松井 剛太(編著)広瀬由紀・佐藤智恵・吉川和幸・小林徹(著)
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      中央法規出版
    • ISBN
      9784805856529
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi