• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Introducing a system to improve cognitive functions in schools

Research Project

Project/Area Number 17K01924
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

MIYAGUCHI KOJI  立命館大学, 産業社会学部, 教授 (20706676)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松浦 直己  三重大学, 教育学部, 教授 (20452518)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords認知トレーニング / コグトレ / 境界知能 / こども学 / 教育的環境
Outline of Final Research Achievements

There are a lot of children in elementary and junior high schools who are not good at studying because of the weakness of cognitive functions as the basis of learning to see, listen, memorize, imagine, and so on. Therefore, it is necessary to understand those cognitive functions and verify what kind of programs are effective. We assessed cognitive functions of children using the worksheet of COG-ET that was implemented at the Medical Training School, and developed programs that can be used at school, verified its effectiveness. As a result, we found that cognitive functions in the children who seemed to need support approached the average value of the class after the program. The usefulness of cognitive training in school was suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習上に困難さを抱える子どもの中には、見る、聞く、想像するといった認知機能の弱さがその原因となっている場合が考えられるが、それら認知機能面の把握には従来の各種知能検査等だけでは困難であり、またどのような介入プログラムが学校教育においてどの程度効果的かなど実証的にほとんど検証されていなかった。
当研究では児童生徒の認知機能をアセスメントし、認知機能の実態を把握し、学校にて短時間で実施可能な認知プログラムを開発・試行し効果検証を行い、学校における認知トレーニングの一定の有用性を示した。これらの結果は学習上に困難さを抱える子どもへの新たな支援策の一つとなると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 7 results)

  • [Journal Article] コグトレシートを使った児童の認知機能評価2021

    • Author(s)
      井阪幸恵
    • Journal Title

      コグトレ研究

      Volume: 1 Pages: 12-15

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「なぜコグトレなのか?」~児童・思春期の社会面、学習面、身体面の認知機能の強化で目指すもの~2020

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Journal Title

      精神科オキュペイショナルセラピー

      Volume: 37 Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 一般就労と福祉的支援の狭間にある少年院在院者に対するコグトレの有用性:並行群間比較と質的分析による多角的検討2020

    • Author(s)
      久保木祐樹、重原隆宏、山本真一朗、濱野克光、田辺奏平、新垣一規、宮口英樹、石附智奈美、坂本玲奈、下西宜雄、中村美琴、浪花里依、宮口幸治
    • Journal Title

      矯正教育研究

      Volume: 65 Pages: 70-78

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コグトレ-みる・きく・想像するための認知機能強化トレーニング、不器用な子どもたちへの認知作業トレーニング2019

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 30-38

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ケーキの切れない非行少年たち2021

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      第24回福岡県作業療法学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 年長非行少年の処遇の現状と課題2020

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      第61回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Neuro-Cognitive Enhancement Training (Cog-Tr) for Delinquents within a correctional facility in Japan2019

    • Author(s)
      Koji Miyaguchi
    • Organizer
      18th International Congress of ESCAP
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校における認知機能向上のためのシステム導入 - コグトレ(COGET)を使った学校支援 -2019

    • Author(s)
      宮口幸治、閑喜美史、井阪幸恵
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 矯正教育の現在 -コグトレを使った支援とその広がりー2019

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      第122回 日本小児精神神経学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Neuro-cognitive Training (Cog-Tr) for Delinquents within a Residential Service in Japan2018

    • Author(s)
      Koji Miyaguchi
    • Organizer
      The Stockholm Criminology Symposium
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マルトリートメントを受けた非行少年への支援 ― コグトレの適応2018

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      第114回 日本精神神経学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] コグトレとは?困っている子どもへの治療トレーニング2018

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      第26回 岡山小児心身症研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コグトレ -みる・きく・想像するための認知機能強化トレーニング、不器用な子どもたちへの認知作業トレーニング-2018

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      日本LD学会 第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 矯正処遇における認知トレーニングの可能性2018

    • Author(s)
      宮口幸治、松浦直己、宮口英樹、富田拓
    • Organizer
      日本犯罪心理学会 第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における認知機能向上のためのシステム導入2017

    • Author(s)
      宮口幸治、松浦直己、閑喜美史、井阪幸恵、島田敏行、宮口英樹、石附智奈美
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コグトレとは?~次世代の治療トレーニング2017

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      関西福祉大学第6回子ども支援セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達障害・知的障害をもった非行少年の実態と支援~医療・教育・福祉領域への提言2017

    • Author(s)
      宮口幸治
    • Organizer
      第13回日本司法精神医学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi