• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the program development for recovering the power to live relationships in middle school students

Research Project

Project/Area Number 17K01926
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Childhood science (childhood environment science)
Research InstitutionKansai University of Welfare Sciences

Principal Investigator

HATANAKA MUNEKAZU  関西福祉科学大学, 社会福祉学部, 教授 (10141855)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 直子  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (80448349)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords関係性を生きる / 子どものウェルビーイング / プログラム開発 / 分節化したプログラム / 関係性を生きる生きる / 関係性に気づく / 共に生きるための人間関係 / 関係性を生きる力 / 中学生 / プログラムの開発 / 尺度開発
Outline of Final Research Achievements

The power to live relationships have a positive correlation with child well-being and the subordinate concept (physical aspect, psychological aspect, social aspect, and the power to create your own future). It was suggested that improving the power to live relationships leads to an increase in child well-being. The power to live relationships showed a stronger influence than the positive perception of family emotional relationships. The program for the raising the power to live relationships was developed with five pillars.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

生産的・課題達成型の価値観を重視する社会では、葛藤を否定的に評価する傾向があり、その結果、葛藤場面に弱い大人や子どもが多発化している。家族問題の多発化は、葛藤への対応力が後退していることを意味する。これまで環境条件の改善に比重が置かれてきたが、その効果は明確ではない。関係性を生きる力は、主体の側に焦点をあて、教育臨床・福祉臨床・家族臨床において、学術的に重要な概念であると同時に、家族問題の多発化に対する問題解決の視点からも社会的意義がある。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「生きる力」を育む中高生・次世代を対象とした家庭教育支援プログラムの開発2021

    • Author(s)
      木村直子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 35 Pages: 171-177

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 共に生きるための人間関係2021

    • Author(s)
      畠中宗一
    • Journal Title

      Tasc Monthly

      Volume: 543 Pages: 6-12

    • NAID

      40022508338

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Developing family education support programs targeting high school students / next generation youth to cultivate the ; 'competency (Ikiru chikara)' ; "ability to maintain inter-personal relationships" : Initiatives from Tokushima Prefecture's Project to Cultivate the Youth of Tokushima to Lead to the Families of the Future2021

    • Author(s)
      木村直子
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 35 Pages: 171-177

    • DOI

      10.24727/00028955

    • NAID

      120006979834

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28970

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing the ability to maintain inter-personal relationships: A scale for youth2020

    • Author(s)
      木村直子・畠中宗一
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 276-285

    • DOI

      10.24727/00028572

    • NAID

      120006817412

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28585

    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育現場と政策のはざまを生きる2020

    • Author(s)
      畠中宗一
    • Journal Title

      家族心理学年報

      Volume: 38 Pages: 25-35

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 関係性を生きる力を高めるためのプログラム開発:現段階の覚書として2018

    • Author(s)
      畠中宗一
    • Journal Title

      研究会誌IPR

      Volume: 25 Pages: 13-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 共に生きるための人間関係学2020

    • Author(s)
      畠中宗一編
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772417525
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 共に生きるための人間関係学:「自立」と「つながり」のあり方2020

    • Author(s)
      畠中宗一編
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      金剛出版
    • ISBN
      9784772417525
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi