Qualitative and Quantitative Analysis of Social Transformations of International Migration in the Islamic World
Project/Area Number |
17K02022
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Area studies
|
Research Institution | Kyushu University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 国際移動 / ムスリム留学生 / 留学生コミュニティ / イスラーム世界 / 量的研究 / ネットワーク / 留学生ネットワーク / 留学生コミュニティー / 国費留学生度 / エジプト / 留学 / 社会的ネットワーク / インドネシア |
Outline of Final Research Achievements |
This research focuses on international migration of people, especially study abroad, in Southeast Asia and the Middle East, two major regions in the Islamic world, and reveals the social transformations resulting from this migration qualitatively, quantitatively, and comprehensively through field research and big data collection and analysis. In particular, taking Indonesia, a major power in Southeast Asia, and Egypt, a major power in the Middle East, as case studies, the study highlights international students' social networks as connections structured through direct and indirect reciprocal negotiations, and reveals the reality and transformation of international students' social networks.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は第1に、イスラーム世界におけるグローバルな移動が社会変容に与える影響を、聞き取り調査や参与観察などの地域研究的手法による質的分析と、ビッグデータを活用した量的分析の融合という新しい方法論によって解明するモデルを構築する点で極めて独創的であった。第2に、留学というグローバルな移動がもたらす社会関係の変容について、ビッグデータの採取・解析を通じて、多地域の事例研究が同時に可能となる。これによりイスラーム世界の主要地域である東南アジア・中東をより深く理解することに繋がった。
|
Report
(7 results)
Research Products
(10 results)