Rsearch on ethnic arts in plural societies: Case study of ethnic tourism in Malaysia
Project/Area Number |
17K02117
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Nagoya City University |
Principal Investigator |
ICHIKAWA Tetsu 名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 准教授 (40435540)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 観光研究 / 文化人類学 / 観光土産 / エスニックツーリズム / エスニックアート / ヘリテージツーリズム / 先住民 / 移民 / 東南アジア / 少数民族 / マレーシア / サラワク / ペナン / 観光 / エスニック・ツーリズム / 手工芸品 / 移民コミュニティ / 消費 |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research project is to analize how ethnic arts which is sold in ethnic tourism by conducting ethnographical field work in Malaysia. Previous studies of ethnic arts in tourism tend to regard these ethnic arts, or ethnic souvenirs are influenced by institutional host-guest relations. However these studies did not research enough diversities among local communities as host and socio-cultural diversities of guest. Therefore I had conducted ethnographical researchs in multi-ethnic societies in Malaysia and how the ethnic arts, or ethnic souvenirs are created in plural communities.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
観光地で製作・販売される観光土産に関しては様々な分野からの研究がなされてきた。しかしながら多くの研究は観光土産を観光の場でのみ理解する姿勢を取り、観光を取り巻く多様な文化的・社会的背景を軽視する傾向があった。また多くの研究は個別地域の事例研究に拘泥し、多様な地域の事例との比較研究や、それを行うことによる自己が研究する事例の地域医的特徴を理解する姿勢が希薄であった。日本とは異なる社会的・文化的背景を持つ多民族国家マレーシアでのエスニックな観光土産を研究した本研究は、観光土産研究を他地域の事例を視野に入れたより広範囲な枠組みの中で理解する方向性を具体的に示すことができたことが学術的な意義である。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)