Project/Area Number |
17K02124
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | J. F. Oberlin University |
Principal Investigator |
IGARASHI Genichi 桜美林大学, ビジネスマネジメント学群, 教授 (00347808)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
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Keywords | ホスピタリティ・マネジメント / ホスピタリティ産業 / イノベーション / 生産性 / 顧客 / マネジメント / 企業行動 / 実証研究 / 働き方改革 / フレームワーク / アンケート / 事例研究 / インタビュー / 経営戦略 / 組織 / リーダーシップ / モチベーション / 人材 / 働き方 / ICT / 観光学 / 観光産業 / 経営学 |
Outline of Final Research Achievements |
The current study attempted to propose a model of corporate behavior for innovation that would help to attract customers and improve productivity in the hospitality industry. First, hypotheses were formulated with a focus on a review of previous studies and participation in the international conference Then a case study was conducted via interviews with staff in the Japanese hospitality industry. Based on those findings, a quantitative survey was conducted with Japanese companies with high levels of customer satisfaction, companies with award-winning services and highly ranked companies, and companies belonging to various hospitality-related associations. Based on an analysis of the differences between those companies and companies in the industry, the formulated hypotheses were tested and a model of corporate behavior for innovation was proposed. Frameworks for innovation should include an emphasis on productivity, increased engagement, and attention paid to the customer.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
宿泊業や飲食業などのホスピタリティ産業は、女性の活躍推進、少子高齢化、国際化などの現代社会の雇用環境に即対応できる産業でもある。しかしながら、これらの産業では、離職率が極めて高く、製造業と比較して生産性も低いことが問題となっている。我が国のホスピタリティ産業における経営戦略、マーケティング、人的資源管理などの総合的な観点からのイノベーション研究の蓄積が少ない中で、学術的な対応も急務である。ホスピタリティ産業の顧客創造、人と組織の生産性向上に資することを目的に、イノベーションに関する企業行動のモデルの構築を目指した本研究は、当該産業の発展に寄与するものと考える。
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