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Approaches to Urban Planning Driven by Cultural Consumption: The Roles and Significance of Enclaves in Global Cities

Research Project

Project/Area Number 17K02144
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Tourism Studies
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

Enokido Keisuke  千葉商科大学, 政策情報学部, 教授 (60433091)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsグローバル都市 / 都市の変容 / 都市間競争 / 公共空間デザイン / 文化的消費 / 観光エンクレイブ / イベント都市 / モントリオール / エンクレイブ / 都市空間の変容 / グローバル都市間競争 / 都市デザイン / 都市観光 / 夜間経済 / 公共空間 / 中心業務地区 / Temporary Urbanism / 都市計画・デザイン / エンターテインメント・文化 / Cultural District / Urban Tourism / Urban Planning & Design / Cultural Consumption / Destination Planning / Public Space / Montreal / 観光 / 都市再生 / 土地利用計画 / エンターテインメント都市 / 都市マネジメント / 都市再開発 / 都市ガバナンス / 都市計画 / グローバルツーリズム / 都市ブランディング / 公共空間のガバナンス
Outline of Final Research Achievements

This study examines case studies from Tokyo and abroad to clarify key planning issues affecting the formation of urban tourism spaces that enable cultural consumption. Focusing on the concept of ‘enclave,' it explores the Quartier des Spectacles in Montréal as a cultural consumption enclave prototype. It argues that the careful redesign and management of public spaces and their international promotion are essential prerequisites for the successful development and function of tourism enclaves. This study further concludes that planners should pay serious attention to gentrification as a critical issue in the formation of such vibrant enclaves.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

都市と観光の関係は、観光学においても都市計画学においても探求が遅れているテーマであり、特に大都市中心部と観光の関係については学術的研究が極めて少ない。本研究は、グローバル都市として分類される大都市の中心部における文化的消費エンクレイブ形成に焦点をあてることで、観光と都市計画の学際的な研究が可能であることを示す。また、グローバル都市においては都市間競争が喫緊の政策課題として位置づけられているが、本研究は、文化的消費空間としての公共空間の形態デザインだけでなく、アートやエンターテインメント体験のマネジメントの重要性を示すことで、都市間競争の政策づくりに新たな知見を提供する。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] エンターテインメントによる都心部再生の試み―モントリオール‘Le Quartier des spectacles’ に関する事例研究―2019

    • Author(s)
      榎戸敬介
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 56 Pages: 171-184

    • NAID

      120006630793

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 視覚的消費をとおした都市再開発 -東京駅周辺地区のリ・デザイン2018

    • Author(s)
      榎戸敬介
    • Journal Title

      千葉商大紀要

      Volume: 55(2) Pages: 15-26

    • NAID

      120006466017

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Reinventing Urban Space for Consumption in Tokyo’s Central Business District: The Role of Urban Planning for the Tourismification of the City2020

    • Author(s)
      Keisuke Enokido
    • Organizer
      2nd International Conference of Critical Tourism Studies Asia Pacific
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

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