An Empirical Research on the Modern History of Tourism to Ise Jingu
Project/Area Number |
17K02146
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Kyushu Sangyo University |
Principal Investigator |
HIRAYAMA Noboru 九州産業大学, 地域共創学部, 准教授 (20708135)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
谷口 裕信 皇學館大学, 文学部, 准教授 (10440835)
濱千代 早由美 帝塚山大学, 経済経営学部, 非常勤講師 (60599520)
森 悟朗 國學院大學北海道短期大学部, その他部局等, 准教授 (10445463)
鈴木 勇一郎 立教大学, 立教学院史資料センター, 学術調査員 (50337862)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 信仰 / 観光 / 伝統 / 伊勢神宮 / 鉄道 / 交通 / 地域社会 / 民俗 / 参詣 / 御師 / ツーリズム / 旅 / 旅行 / 神道 / 社寺参詣 |
Outline of Final Research Achievements |
We have made a detailed research on the tourism to Ise Jingu in modern Japan, mainly focusing on the following two actors : the local community of Ise and the railway company(Osaka Electric Tramway Co., Ltd.). By studying various materials related to the former, we somehow clarified how the local community reacted to the guests who visited Ise. By looking at numerous unpubished documents stored in the railway company, we succeeded in revealing how the railway company practiced marketing toward passengers who made a pilgrimage trip to Ise. By making a close analysis off these two groups of results, we concluded that the Onshi, which was abolished in the early years of Meiji, had virtually no direct relation to the pilgrimage tourism developed by the railway company.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで外国人向け旅行斡旋を源流として語られがちであった近現代日本の旅行業・ツーリズムの形成史を、近世以来の日本人の社寺参詣の伝統との関連もふまえて捉え直す視座を切り拓くことができた。さらに、研究対象が近接しながらも相互対話が十分でなかった歴史学・民俗学・宗教学の研究者が、「伊勢参宮ツーリズムの近代史」という新たな研究領域を共通フィールドとして集い、学際的アリーナを形成することができた。この研究内容は「お伊勢まいり」という一般にも馴染み深いテーマに関わるが、「日本人は昔からお伊勢まいりをしていた」といった一般的イメージに対して、過渡期としての近代史研究の重要性を提示することができるであろう。
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Report
(4 results)
Research Products
(42 results)