Elucidation of the role of perception in learning and expansion of words on the basis of later Wittgenstein's thought
Project/Area Number |
17K02160
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Philosophy/Ethics
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
Yamada Keiichi 千葉大学, 大学院人文科学研究院, 教授 (30535828)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | ウィトゲンシュタイン / 知覚 / 言語学習 / アスペクト / メタファー / 言語 / 人称 / 情動 / 認識論 |
Outline of Final Research Achievements |
This study elucidated the role of perception in learning and expansion of words by use of Wittgenstein’s concept of aspect-perception. First, I considered what is the condition of“ostensive teaching of words" and demonstrated that a learner has to change the way of seeing the object : see it as a paradigm. Second, I examined the condition of metaphorical extension and concluded that a speaker has to “notice a aspect” which contains seeing the similarity. On the basis of these study results, I explained how these ways of seeing objects could produce new language games.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、第一にウィトゲンシュタインの言語観の転回の根底の部分にあった語りえぬ体験の次元を明らかにしたという点にある。第二に、言語の学習と拡張におけるアスペクト知覚の役割を明らかにすることで、言語哲学と知覚の哲学とを架橋する哲学研究の可能性を提示したという点にある。そして社会的な意義としては、AI研究の進展を通じて再び脚光を浴びつつある「記号接地問題」(記号が記号内のネットワークを超えていかにして感覚経験と結びつきうるのかという問題)についてウィトゲンシュタイン的な回答を提示することで、記号の意味を巡る問題に一つの回答の選択肢を提示したことにある。
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Report
(4 results)
Research Products
(13 results)