• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation of the role of perception in learning and expansion of words on the basis of later Wittgenstein's thought

Research Project

Project/Area Number 17K02160
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Philosophy/Ethics
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Yamada Keiichi  千葉大学, 大学院人文科学研究院, 教授 (30535828)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsウィトゲンシュタイン / 知覚 / 言語学習 / アスペクト / メタファー / 言語 / 人称 / 情動 / 認識論
Outline of Final Research Achievements

This study elucidated the role of perception in learning and expansion of words by use of Wittgenstein’s concept of aspect-perception.
First, I considered what is the condition of“ostensive teaching of words" and demonstrated that a learner has to change the way of seeing the object : see it as a paradigm. Second, I examined the condition of metaphorical extension and concluded that a speaker has to “notice a aspect” which contains seeing the similarity.
On the basis of these study results, I explained how these ways of seeing objects could produce new language games.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、第一にウィトゲンシュタインの言語観の転回の根底の部分にあった語りえぬ体験の次元を明らかにしたという点にある。第二に、言語の学習と拡張におけるアスペクト知覚の役割を明らかにすることで、言語哲学と知覚の哲学とを架橋する哲学研究の可能性を提示したという点にある。そして社会的な意義としては、AI研究の進展を通じて再び脚光を浴びつつある「記号接地問題」(記号が記号内のネットワークを超えていかにして感覚経験と結びつきうるのかという問題)についてウィトゲンシュタイン的な回答を提示することで、記号の意味を巡る問題に一つの回答の選択肢を提示したことにある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] The Role of Aspect-perception in Learning Words : On Wittgenstein’s Ostensive Teaching2020

    • Author(s)
      山田圭一
    • Journal Title

      千葉大学人文研究 = The journal of humanities

      Volume: 49 Pages: 51-69

    • DOI

      10.20776/S03862097-49-P51

    • NAID

      120006821084

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/107943/

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Can Person be Eliminated in the Theory of Cyoubou ?:2019

    • Author(s)
      山田圭一
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Philosophy of Science

      Volume: 47 Issue: 1 Pages: 47-55

    • DOI

      10.4288/kisoron.47.1_47

    • NAID

      130007742377

    • ISSN
      0022-7668, 1884-1236
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 人は人ならざるものと恋愛することができるのか―『シェイプ・オブ・ウォーター』と『エクス・マキナ』を題材に―2019

    • Author(s)
      山田圭一
    • Journal Title

      フィルカル(株式会社ミュー)

      Volume: 4-1 Pages: 136-159

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] What Sort of Experiences Bring About Changes of the Meaning of Words?:2018

    • Author(s)
      山田圭一
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Philosophy of Science

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 1-9

    • DOI

      10.4288/kisoron.46.1_1

    • ISSN
      0022-7668, 1884-1236
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 本質は本当に必要なのか 同一性と類似性という観点から2017

    • Author(s)
      山田圭一
    • Journal Title

      フッサール研究

      Volume: 14号 Pages: 128-139

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 感覚は言語によってどこまで伝えることができるのか ―ウィトゲンシュタインの私的言語論を手がかりに―2019

    • Author(s)
      山田圭一
    • Organizer
      第3回 人間知・脳・AIセミナー
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学校で学ぶ知識に価値はあるのか?-新学習指導要領を認識論的に分析するー2019

    • Author(s)
      山田圭一
    • Organizer
      科学哲学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 言葉が多面体であるとはどのようなことか―ゲシュタルト・アスペクト・メタファーの観点から―2019

    • Author(s)
      山田圭一
    • Organizer
      ウィトゲンシュタイン研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 他人の悲しみを見るとはいかなることか―ウィトゲンシュタインの直接知覚説―2018

    • Author(s)
      山田圭一
    • Organizer
      日本現象学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ゲシュタルト的まとまりは認識論的役割を果たしうるのか」2017

    • Author(s)
      山田圭一
    • Organizer
      科学基礎論学会例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『映画で考える生命環境倫理学』(山田圭一「第5章 人はAIと恋愛することができるのか ―『her/世界でひとつの彼女』と『エクス・マキナ』を題材に―」、87-101頁)2019

    • Author(s)
      吉川孝・横地徳広・池田喬編著
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『高等学校学習指導要領(平成三十年告示)解説 公民編』(第二章第一節「公共」、27-84頁)2019

    • Author(s)
      文部科学省編(山田圭一共著、学習指導要領等の改善に係る検討に必要な専門的作業等協力者)
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487286331
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『よくわかる哲学・思想』(山田圭一、「ウィトゲンシュタイン」、98-99頁/「子どもの哲学」、200-201頁)2019

    • Author(s)
      納富信留・檜垣立哉・柏端達也編著
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084104
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi