• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Social Inclusion and Exclusion in the Education of Original Genius

Research Project

Project/Area Number 17K02259
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field History of thought
Research InstitutionAsia University (2018-2019)
Akita University of Art (2017)

Principal Investigator

Ikegame Naoko  亜細亜大学, 国際関係学部, 准教授 (10359698)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords天才 / 独創性 / 能力評価 / 優生学 / 障害 / 芸術教育 / 社会的排除 / 社会的包摂 / 異才・天才 / 優生思想 / 芸術的才能 / 排除と包摂 / F.ゴルトン / H.エリス / T.ウェッジウッド / 芸術思想史 / 天才・異才
Outline of Final Research Achievements

The main purpose of research is the survey of the problem of social exclusion in the assessment of abilities of the modern meritocracy. From comparing the notion of genius in Britain with that in Japan in context of the eugenics, we clarified the case of using artistic and academic genius as a concrete example of superior species in the early stage of the positive eugenics.
We also found the Japanese tendency of the negative eugenic assessment of children’s abilities and disabilities in articles of the “Yusei-gaku magazine” and the others that published during prewar period. The conclusion is that the diversity of assessment criteria is required for the social inclusion of people with various abilities including disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義、社会的意義は、第一に近代社会の業績主義的な能力評価に潜在する排除の傾向を明らかにしたこと、第二に「天才」や「障害」など、これまで限定的に評価されてきた能力に対する多角的な評価軸の構築を試み、障害者を含む個人の多様な能力の育成に向けた今日的展望を示していることである。
人間の優れた能力への憧憬や称賛が、人間存在の選別という優生思想に展開し、特定の人々を排除することの正当化に与しうる危険性を明らかにしたうえで、異なる視点を提示しより多様な社会的包摂の可能性を探っていくことに今日的な意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 芸術的才能と優生思想 ―イギリス優生学教育協会および日本における展開―2019

    • Author(s)
      池亀直子
    • Journal Title

      亜細亜大学学術文化紀要

      Volume: 35 Pages: 156-158

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 芸術を通した知的障害児の社会的包摂におけるニーズ及び障壁の検討 ―特別支援学校教職員アンケート報告から―2018

    • Author(s)
      池亀直子
    • Journal Title

      亜細亜大学課程教育研究紀要

      Volume: 第6号 Pages: 25-36

    • NAID

      120006708431

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 芸術表現を媒介とした知的障害児の生活環境の理解2017

    • Author(s)
      池亀直子
    • Journal Title

      こども環境学研究

      Volume: 13 Pages: 32-32

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 芸術的才能と優生思想  ―イギリス優生学教育協会および日本における展開―2019

    • Author(s)
      池亀直子
    • Organizer
      亜細亜大学総合学術文化学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 芸術表現を媒介とした知的障害児の生活環境の理解―大学生と特別支援学校中学部による交流から―2017

    • Author(s)
      池亀直子
    • Organizer
      こども環境学会2017年大会(北海道文教大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi