• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Reception of Roman Sacred Music during the Catholic Reformation

Research Project

Project/Area Number 17K02296
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Aesthetics and studies on art
Research InstitutionMusashino Academia Musicae

Principal Investigator

Nagaoka Megumi  武蔵野音楽大学, 音楽学部, 講師 (00723793)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsミサ曲 / アニムッチャ / パレストリーナ / カトリック宗教改革 / ルネサンス音楽 / ジョヴァンニ・アニムッチャ / 対抗宗教改革 / ローマ教皇庁 / 西洋音楽史 / ルネサンス
Outline of Final Research Achievements

Giovanni Animuccia (c.1520-1571), maestro di cappella at the Cappella Giulia at St. Peter’s from 1555 until his death in 1571, published in Rome in 1567 the Missarum Liber Primus, which contains the masses that were sung in the Pontifical chapel after the Council of Trent. Along with a study of the music itself, I compared the primary sources of this collection of masses, of which more than 20 copies exist throughout Europe, with those of his predecessor, Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/26-1594). The corrections of printing errors and additions found in Animuccia's mass collections suggest that his masses were sung for some time even after his death and Palestrina's return to the maestro position.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

トレント公会議で音楽について議論されその決定が実行に移された時期に、ローマ教皇庁ジューリア礼拝堂楽長であったジョヴァンニ・アニムッチャは、古くからその重要性が指摘されながら、実際の音楽研究はほとんどなされてこなかった。彼のミサ曲やモテットなどを分析するとともに、1次資料を広く調査したところ、彼の没後パレストリーナが楽長に就いた後も、一定期間アニムッチャのミサ曲が使われていたと考えられることがわかった。《教皇マルチェルスのミサ曲》を作曲して多声音楽を救った」と伝えられ神格化されたパレストリーナ一辺倒であった、従来のカトリック宗教改革時におけるローマの典礼音楽観を修正する必要があるだろう。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] ジョヴァンニ・アニムッチャの5声モテット集第1巻:「トーナル・タイプ」による旋法構造分析2018

    • Author(s)
      長岡 英
    • Journal Title

      武蔵野音楽大学研究紀要

      Volume: L Pages: 43-62

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ジョヴァンニ・アニムッチャのミサ曲集第1巻(1567)2017

    • Author(s)
      長岡 英
    • Journal Title

      武蔵野音楽大学研究紀要

      Volume: XLIX Pages: 119-143

    • NAID

      120006461435

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ジョヴァンニ・アニムッチャの肖像:対抗宗教改革期のローマ教会音楽2021

    • Author(s)
      長岡 英
    • Organizer
      ベアータ・ムジカ・トキエンシス 第10回公演
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ジョヴァンニ・アニムッチャのモテット集第1巻(1552): 「トーナル・タイプ」による旋法分析2018

    • Author(s)
      長岡 英
    • Organizer
      日本音楽学会第69回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi