Visual Cultural Theory of Japanese Product Advertising in East Asia in the Interwar Period: Based on Localization of Happines Representation
Project/Area Number |
17K02392
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Doshisha University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 視覚文化 / 東アジア / 新聞広告 / 戦間期 / 現地化 / 大衆文化 / 図像 / メディア機能 / 機能 / 視覚文化論 / 広告 / 幸福表象 |
Outline of Final Research Achievements |
This research can be roughly divided into practical/historical results and theoretical/methodological results. From a practical point of view, it compares advertising images distributed in East Asia during the interwar period in order to clarify the dynamic cross-cultural intersection of the gaze longing for “happiness,” that is, the desire for a modern cultural life. From a theoretical point of view, it reveals that understanding an advertising image should be a three-step interpretive process that considers the close relationship between the image itself and the six situational elements surrounding the image: client, artist, intermediator, recipient, context and code.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の歴史学的な成果は、戦間期において広告図像が果たした社会的な機能を、視覚文化論的な枠組において理解することの有効性を示している。一方、方法論的な成果は、この枠組の中心的な概念である図像のメディア的機能――関説的/表出的/指令的/メタ図像的/美的機能――の重要性を改めて認識させるものである。そのような観点からすると、図像の運用論的規則(pragmatic rule)、すなわち、なんらかの図像が、単に有意味であるだけでなく、その機能を適切に果たすために充足しなければならない規則を、ジャンル的な規則として規定することの意義を再認識させてくれるものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)