The waka poems of classical tales as social education texts
Project/Area Number |
17K02429
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese literature
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
TABUCHI Kumiko 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (80222123)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 和歌 / 物語 / 宮廷女性 / 女性教育 / 社会教育 / 宮廷文化 / 女房文化 / 源氏物語 / 宮廷女房 / 女性 / 女房 / 宮廷 / 古典文学 / 平安鎌倉期 |
Outline of Final Research Achievements |
I examined and analyzed the waka poems of classical tales in Heian and Kamakura eras, particularly waka poems of Genji-monogatari from a new viewpoint. I have confirmed that waka poems of classical tales were the social education texts and waka texts, for noble women and ladies-in-waiting in the court.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現代の私達にとって、『源氏物語』などの王朝物語文学はあくまでも「文学」というイメージである。しかし当時、貴族女性が物語を読むことは、社会性を身につけるための教育の一環であり、特に和歌は人との最も重要なコミュニケーションの手段であり、自己表現手段でもあった。物語の和歌はそうした社会教育テクストとしての役割を担っていることを本研究で明らかにした。つまりそこでは、和歌を学ぶこと・和歌を詠むことは、私達が詩歌を作ることとは別次元の社会的行為であった。こうした捉え方は、王朝物語文学や王朝和歌へのイメージを一新させるものであり、「古典文学」とは何かという問題へも繋り、学術的・社会的意義が高いと考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)