Project/Area Number |
17K02490
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Literature in English
|
Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Sano Takaya 筑波大学, 人文社会系, 教授 (90196296)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
|
Keywords | エリザベス朝王朝交替期 / 諷刺文化 / 詩人戦争 / John Marston / Ben Jonson / Thomas Dekker / パルナッソス3部作 / 大学演劇 / パルナッソス3部作 / 王朝交替期 / ジェイムズ朝悲劇 / 大学劇 / 世紀転換期 / シェイクスピア / ベン・ジョンソン / マーストン / The Roaring Girl / パンデミック / ペスト / Satiromastix / 成人劇団 / 少年劇団 / 諷刺 / Every Man Out / 法学院 / 少年劇団の活動再開 / Histriomastix / 法学院劇 / 英米文学 / 演劇学 / エリザベス朝演劇 |
Outline of Final Research Achievements |
Throughout the entire research period, the actual situation and dynamics of the satirical culture that emerged in the early 17th century were analyzed in detail, their impact on theater was investigated, and the history of theater during the relevant period was reviewed. Specifically, we have traced chronologically the roles of Marston, Jonson, Dekker, and others in the “Poets’ War,” in which the influence of the satirical culture became most apparent, and have clearly described the state of the satirical culture by analyzing the satirical plays of these playwrights and reviewing the influence of their plays on each other. Furthermore, by analyzing the Parnassus trilogy, which is thought to contain various elements of the satirical culture, we have proved that the plays are an objective summary of the satirical culture of the period.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の第1の学術的意義は、シェイクスピアを中心とした民衆演劇の付属的存在として軽視される傾向にあった少年劇団が、実際には独自のプレゼンスを持つ存在であり、その独自性を同時代の演劇文化発展史の歴史的文脈において、実証的に跡づけたことにある。さらに、本研究の第2の意義は、Marston、Jonson、Dekker ならびに大学劇のテクストの精査、およびその宗教的・文化的振る舞いの調査―とりわけ、諷刺文化や諷刺劇の検証―を通して、彼等の戯曲創作が、いかに同時代の言説や環境と切り結んでいたかを検証したことであり、演劇文化の展開に彼等が何を果たしたのかを動態的に記述したことである。
|