• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Novel and School: Literature and Education in Nineteenth-Century Britain

Research Project

Project/Area Number 17K02523
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Literature in English
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Tamai Fumie  同志社大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (20329957)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords19世紀イギリス小説 / 教育 / 共感 / 19世紀英米文学 / 英米文学 / 19世紀 / ディケンズ / ギッシング / 19世紀英文学 / 文学
Outline of Final Research Achievements

This study examined the relationship between literature and education in nineteenth century Britain with special focus on Dickens, Gaskell and Gissing. It investigated what view they had about education, and how they were involved in education in their real life. By reading their works alongside various books and articles on education at the period, this study also analyzed how they represent the act of teaching, learning and growing in their works, and how they advocate the importance of literature, which can offer different kind of education from the one offered at school. Centering on the idea of education of sympathy, it illuminated the process of each author's defining his/her educational role and fashioning his/her identity as a novelist.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では「共感の教育」という概念を軸に3人の作家たちにおける教育と文学の関りを検証した。Dickensは共感の教育を読者に施すことが小説の役割と定義し、作家としての地位を確立し、Gaskellは階級の違いを超えて共感し合う登場人物を描くことで現実社会の階級対立を解消しようとした。他方、Gissingは労働者階級への安易な共感を否定し、その現実を描写し世に知らしめることが作家の教育的使命と考えた。文学の教育的意義をめぐる作家の姿勢の変遷を辿ることができたことは本研究の意義である。こうした成果は、現代における文学と教育的意義を考察する上でも重要な知見を提供するものである。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2020 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 学校と墓地――『ニコラス・ニクルビー』と『骨董屋』における共感の教育(2)2022

    • Author(s)
      玉井史絵
    • Journal Title

      コミュニカーレ

      Volume: 11 Pages: 3-24

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校と墓地――『ニコラス・ニクルビー』と『骨董屋』における共感の教育(1)2020

    • Author(s)
      玉井史絵
    • Journal Title

      コミュニカーレ

      Volume: 9 Pages: 21-38

    • NAID

      120007029029

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 作家の使命――共感の表象をめぐって2017

    • Author(s)
      玉井史絵
    • Organizer
      ディケンズ・フェロウシップ日本支部秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ナイチンゲールはなぜ戦地クリミアに赴いたのか2022

    • Author(s)
      玉井史絵、石川洋一、森田由利子、杉浦裕子、丸山健夫、小宮彩加、中島俊郎、大田垣裕子、金沢美知子
    • Publisher
      日本看護協会出版会
    • ISBN
      9784818023901
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Dickens and the Anatomy of Evil2020

    • Author(s)
      Mitsuharu Matsuoka (ed)
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      Athena Press
    • ISBN
      9784863403376
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] ディケンズとギッシング 底流をなすものと似て非なるもの2018

    • Author(s)
      松岡 光治, 小宮 彩加, 吉田 朱美, 中田 元子, 玉井 史絵, 金山 亮太, 田中 孝信, 木村 晶子, 松本 靖彦, 新野 緑, 楚輪 松人, 宮丸 裕二, 麻畠 徳子, 三宅 敦子, 橋野 朋子
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      大阪教育図書
    • ISBN
      9784271210597
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi