Project/Area Number |
17K02712
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Linguistics
|
Research Institution | Nihon University (2022) Gunma University (2017-2021) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
|
Keywords | メタ・コミュニケーション / 対照研究 / 自然発話データ / 複数の言語使用場面 / 談話管理機能 / 日本語学習者 / 日韓自然発話データ / 日本語の容認性 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined meta-communication in Japanese and Korean spontaneous speech from a multimodal perspective to clarify the differences between the two. The following conclusions were reached. (1) Analysis of “annotation insertion” and “insertion structure” in four language-use situations revealed that the difference between Japanese and Korean meta-communication is attributable to the differences in the degree of agglutination as well as the register of language use. (2) Analysis of “particle-initiated utterance,” a linguistic expression in Japanese annotation insertion, revealed that there is an equivalent element in the syntactic structure. (3) Finally, the appearance of particle-initiated utterances is also associated with the medium of communication.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、自然発話を資料とする対照研究において、記述の枠組みを進展させるものである。本研究では、分析のアプローチとして、マルチモーダルな視点からの分析を試みること、言語使用域(Register)やコミュニケーションの媒体を考慮することの重要性、さらには、これまで研究蓄積のある言語形式を対照単位とする分析アプローチに加え、行為欲求から発する分析アプローチの有効性を示した。また、日本語教育への貢献を視野に入れ、日本語学習者による日本語の発話データも参照した。本研究の成果は、学習項目としてシラバスや教材などに取り入れられ、教育現場で活用されることが期待できるものである。
|