• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Contrastive Study of Japanese and Korean Meta-communication Using Multimodal Analysis

Research Project

Project/Area Number 17K02712
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionNihon University (2022)
Gunma University (2017-2021)

Principal Investigator

FUNAHASHI Mizuki  日本大学, 国際関係学部, 准教授 (20533475)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsメタ・コミュニケーション / 対照研究 / 自然発話データ / 複数の言語使用場面 / 談話管理機能 / 日本語学習者 / 日韓自然発話データ / 日本語の容認性
Outline of Final Research Achievements

This study examined meta-communication in Japanese and Korean spontaneous speech from a multimodal perspective to clarify the differences between the two. The following conclusions were reached. (1) Analysis of “annotation insertion” and “insertion structure” in four language-use situations revealed that the difference between Japanese and Korean meta-communication is attributable to the differences in the degree of agglutination as well as the register of language use. (2) Analysis of “particle-initiated utterance,” a linguistic expression in Japanese annotation insertion, revealed that there is an equivalent element in the syntactic structure. (3) Finally, the appearance of particle-initiated utterances is also associated with the medium of communication.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、自然発話を資料とする対照研究において、記述の枠組みを進展させるものである。本研究では、分析のアプローチとして、マルチモーダルな視点からの分析を試みること、言語使用域(Register)やコミュニケーションの媒体を考慮することの重要性、さらには、これまで研究蓄積のある言語形式を対照単位とする分析アプローチに加え、行為欲求から発する分析アプローチの有効性を示した。また、日本語教育への貢献を視野に入れ、日本語学習者による日本語の発話データも参照した。本研究の成果は、学習項目としてシラバスや教材などに取り入れられ、教育現場で活用されることが期待できるものである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 非流暢で自然な日本語:日本語教育の観点から2022

    • Author(s)
      舩橋瑞貴
    • Journal Title

      日本語プロフィシェンシー研究の広がり

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 学習者の母語を考慮した非流暢性の教育2021

    • Author(s)
      舩橋瑞貴・趙南星
    • Journal Title

      ことばと文字

      Volume: 14 Pages: 43-51

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語の教科書の「ストレートな表現」2018

    • Author(s)
      趙南星・舩橋瑞貴
    • Journal Title

      日本近代學研究

      Volume: 62

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 韓国のビジネス日本語教材にみられる敬語の誤用2018

    • Author(s)
      趙南星・舩橋瑞貴
    • Journal Title

      日本語學研究

      Volume: 58 Pages: 151-163

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非流暢で自然な日本語:日本語教育の観点から2021

    • Author(s)
      舩橋瑞貴
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育に非流暢性を取り入れる―挿入構造を例として―2019

    • Author(s)
      舩橋瑞貴
    • Organizer
      第1回社会言語科学会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語の教科書のストレートな表現2017

    • Author(s)
      趙南星・舩橋瑞貴
    • Organizer
      韓國日本近代學會
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi