• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Educational Grammar Design in Chinese

Research Project

Project/Area Number 17K02722
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

KATSUKAWA Yuko  名古屋大学, 人文学研究科, 准教授 (40377768)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords中国語 / 教育文法 / 中間言語 / 可能表現 / 禁止表現 / 多項連体修飾構造 / 物語構築 / 注視点の移動 / 注視点 / ヴォイスの選択 / 名詞句構造 / 数量詞 / 視点 / 視点の移動 / 横断的分析 / 現代中国語 / 文法シラバス
Outline of Final Research Achievements

In this study, we first observed linguistic phenomena among native Chinese speakers. Subsequently, we empirically described qualitatively and quantitatively the interlanguage produced by Japanese learners of Chinese through a survey. To achieve this, specific tasks included: (1) introducing methods for potential expressions, (2) syntactic and pragmatic studies of prohibitive expressions, (3) addressing word order issues in multi-nominal modifier structures, and (4) analyzing shifts in focal points and syntactic choices in narrative construction. These four points were comprehensively analyzed from a Chinese linguistic perspective to establish criteria for the scope of grammar topics and their interrelations. The aim was to design a more practical educational grammar reflecting the linguistic realities of the target language and the developmental process of learners' acquisition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育現場への応用を提起する中国語学研究は数多く存在してはいるが、その多くが中国語が持つ言語学的特徴から導き出される仮説的試案であり、実際に検証されることのないまま文法シラバスとして教育現場で採用されてきた。本研究では習得が難しいとされる文法項目に対し、①横断的文法研究を行うことで文法項目の導入範囲と導入順序の試案を提起し、同時に②当該項目に対する学習者調査を行い、データを構造分析することで①の試案の妥当性を検証した。こうしたアプローチは中国語学と第二言語習得の各研究領域における諸課題に対し、より広い視座からの考察を可能にし、学術上の理論と教育的実践を有機的に結びつけることを可能にすると考える。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (21 results) (of which Int'l Joint Research: 18 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 日中両言語における物語構築の特徴 : 注視点と構文選択の観点から2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Journal Title

      ことばの科学

      Volume: 37 Pages: 39-56

    • DOI

      10.18999/stul.37.39

    • ISSN
      1345-6156
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/2008680

    • Year and Date
      2023-12-25
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 關於中文名詞性結構的語法特徴 ―以語序及語法為中心―2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Journal Title

      第三届名古屋大學・屏東大学 文学交流論文發表會論文集

      Volume: 3 Pages: 63-68

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 對日本中文學習者進行聽力培養的試行方案 ―TPR實驗及其效果―2022

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Journal Title

      《第二届名古屋大學-屏東大学 文学交流曁論文發表會論文集》

      Volume: 2 Pages: 19-30

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中文可能表達習得難点研究 -以日本学習者為例-2020

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Journal Title

      第一届名古屋大学・屏東大学文学交流論文発表会論文集

      Volume: - Pages: 15-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「中国語の禁止表現―“不要”と“不能”が表す<禁止>」2020

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Journal Title

      『名古屋大学人文学研究論集』

      Volume: 第3号 Pages: 143-155

    • NAID

      120006845822

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 書字と音声提示のギャップ:日本人中国語学習者による読解と聴解の比較2017

    • Author(s)
      張セイイ,玉岡賀津雄,勝川裕子
    • Journal Title

      『漢語与漢語教学研究』

      Volume: 第8号 Pages: 85-97

    • NAID

      40021481774

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初級中国語授業におけるTPRの実践2017

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Journal Title

      『ことばの科学』

      Volume: 第31号 Pages: 93-110

    • NAID

      120006374949

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中国語語彙能力テストの開発―HSK三級レベルの日本人中国語学習者のデータによる評価―2017

    • Author(s)
      張セイイ,玉岡賀津雄,勝川裕子
    • Journal Title

      『ことばの科学』

      Volume: 第31号 Pages: 21-37

    • NAID

      120006374945

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 關於中文名詞性結構的語法特徴2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第三届名古屋大學・屏東大学 文学交流論文發表會
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日中両言語における物語構築の特徴2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第5回上海財経大学・名古屋大学合同研究会―言語と外国語教育―
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語における〈禁止〉の類義分析 -コーパスから見えてくるもの2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語の数量詞フレーズと習得上の難点について2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第8回上海師範大学・名古屋大学言語文化学術交流会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語における名詞句構造の文法的特徴 ―語順と意味機能を中心に―2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      2023年「東アジア日本学研究国際シンポジウム」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 注視点の移動とヴォイスの選択2023

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第7回上海師範大学・名古屋大学「言語文化学術交流会」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 對日本中文學習者進行聽力培養的試行方案 ―TPR實驗及其效果―2022

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第二届名古屋大學-屏東大学 文学交流曁論文發表會
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語の物語構築における視点と構文選択の特徴2022

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      中国語教育学会第3回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 漫画描写にみられる中国語の「視点」2022

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      東アジア日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語における<描写>と<限定>2021

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      2021年「日本言語文化研究」学術研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 視点選択からみる中国語の物語構築2021

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      2021年言語文化学術交流会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔授業の実践と課題 -初級中国語の授業を例に-2021

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第2回上海財経大学・名古屋大学合同研究会-言語と外国語教育-
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中文可能表達習得難点研究 -以日本学習者為例-2020

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第一届名古屋大学・屏東大学文学交流論文発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 聴解力育成のための試案―TPRの実践とその効果2019

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      中国語教育学会2019年度第3回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 視点の移動とヴォイス―日中受身文を中心に―2019

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      2019年「日本言語文化研究」学術研究会(東華大学/中国・上海/2019.3.9)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語名詞句における数量詞の意味と役割2019

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      2019年言語文化学術交流会(上海師範大学/中国・上海/2019.3.10)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人学習者の中間言語からみる中国語の可能表現2018

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      第三回日本語・日本文化国際学術討論会(華中科技大学/中国・武漢/2018.9.23)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 中国語の禁止表現における統語的制約と語用論的特徴2018

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      2018年「日本言語文化研究」学術研究会,東華大学(中国上海)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人中国語学習者の特性と全身反応教授法(TPR)導入の可能性2018

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      2018年言語文化学術交流会,上海師範大学(中国上海)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 20.Acquisitions of Chinese tones by native Japanese speakers with high and low lexical knowledge2017

    • Author(s)
      Jingyi Zhang, Katsuo Tamaoka, Yuko Katsukawa
    • Organizer
      Euro-SLA,Reading University(England)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語の禁止表現―“不能”と“不要”が表す〈禁止〉2017

    • Author(s)
      勝川裕子
    • Organizer
      日本中国語学会 東海支部例会,愛知大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『中国語学辞典』2022

    • Author(s)
      日本中国語学会編
    • Total Pages
      743
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『中文日訳研究の基礎(一)』2019

    • Author(s)
      張麟声、杉村博文、勝川裕子、丸尾誠、橋本修、劉剣、山田敏弘
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      日中言語文化出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi