• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Time Series Analysis of Sentence Length

Research Project

Project/Area Number 17K02732
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Linguistics
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

ISHIDA Motohiro  徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(社会総合科学域), 教授 (40232318)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsデータサイエンス / テキストマイニング / 統計学 / 計量言語学 / 応用統計学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to predict the flow of Japanese sentences. In Japanese school education, the composition is often called "invocation transfer". This means that the text progresses through roughly four stages: start, acceptance, turn, and conclusion. In this research, time series of sentences of novels and research books are analyzed and checked whether there are individual differences or writing-genres differences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回対象とした文章データから、文の時間的流れに従来の統計分析を適用するのは妥当でないことは明らかになった。最新の状態空間モデルという方法をあてはめることで、文の流れにトレンド(文章のメリハリ)の存在が確認できた。これが本研究の学術的な意義である。社会的な意義として、トレンドを複数の作家から抽出することで、日本語書き手のいわゆる「作風」を数値的に定義できるようになる。今回の研究では数値的な定義には至らなかったが、本研究を発展させることで、「文体」と漠然と表現されている文章の特徴をルール化し、学校教育における作文指導に貢献しうると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2020

All Book (1 results)

  • [Book] 実践 Rによるテキストマイニング2020

    • Author(s)
      石田 基広
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      森北出版
    • ISBN
      9784627885110
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi