• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of E-learning Materials and Teaching Method of Classical Japanese for Non-native Learners

Research Project

Project/Area Number 17K02836
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

SATO SEKIKO  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 名誉教授 (20205925)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords日本語学習者 / 文語文 / 古典学習 / e-learning / 教材開発 / 教授法 / 日本語教育 / e-learning教材
Outline of Final Research Achievements

We developed e-learning materials “BUNGO-bun GO!” for non-native learners of classical Japanese. At this time, 16 chapters of materials are online. Each chapter has an original text, the introduction of the text, the vocabulary list of the text and a quiz. Each text page is presented in the following format: [original text]-[text with gloss]-[modern Japanese translation]. In addition, the reference section includes vocabulary lists classified by the parts of speech and 11 grammatical lists. The bungo learning materials offer an on-demand-based, easy to use, systematic and full-scale program to accommodate the needs of instructors and non-Japanese students, both for the classroom and for self-study. Participants of bungo classes using “BUNGO-bun GO!” showed generally positive evaluation on the effectiveness of the e-learning materials, which suggests the availability of “BUNGO-bun GO!” as classical  Japanese learning/educational materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文語文学習を希望する日本語学習者は増加傾向にあるが、その学習環境は整っていない。日本国内、国外を問わず、学習者が文語文を学べる教育機関はごく少数である。日本語教師を見ても、文語文教育について十分な知見を持っているケースは稀である。本研究で開発した“BUNGO-bun GO! は、国内外の学習者が簡便にアクセスし自習できる、また日本語教師が参照し指導に利用できるe-learning教材であり、文語文学習環境を改善する上で効果が期待される。また、多彩なリソースを含み、語彙リストを核として体系的に作られている点で学術的にも意義のある研究成果となっている。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (14 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] プリンストン大学(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヴェネツィア大学(イタリア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] リュブリャーナ大学(スロベニア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 西安交通大学/南開大学(中国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 輔仁大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] プリンストン大学(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] リュブリャナ大学(スロベニア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] プリンストン大学/アメリカ・カナダ大学連合日本研究センター(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ヴェネツィア大学(イタリア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] リュブリャナ大学(スロベニア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 天主教輔仁大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] プリンストン大学(米国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ヴェネツィア大学(イタリア)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 天主教輔仁大学(台湾)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] e-learning教材"BUNGO-bun GO!"の評価ー留学生を対象とする文語文関連授業での試用を通じてー2021

    • Author(s)
      佐藤勢紀子・虫明美喜・角南北斗・金山泰子
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 7 Pages: 401-413

    • NAID

      120007016935

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] e-learning教材"BUNGO^bun GO!"を利用した文語文教育2020

    • Author(s)
      佐藤勢紀子・虫明美喜・角南北斗
    • Journal Title

      2020年度日本語教育学会秋季大会予稿集

      Volume: ー Pages: 358-358

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 非母語話者のための日本語文語文e-learning教材の再構築2020

    • Author(s)
      佐藤勢紀子,虫明美喜,串田紀代美,角南北斗
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 6 Pages: 153-167

    • NAID

      120006826957

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 留学生を対象とする文語文入門の授業―「日本文化演習(古文入門)実践報告―2020

    • Author(s)
      佐藤勢紀子
    • Journal Title

      東北大学言語文化教育センター紀要

      Volume: 5 Pages: 22-30

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 古典から学ぶ日中の文化的基盤ー『源氏物語』の漢籍摂取を例として―2019

    • Author(s)
      佐藤勢紀子
    • Journal Title

      東北大学言語・文化教育センター年報

      Volume: 4 Pages: 27-33

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文語文を学ぶ非母語話者のためのe-learning教材―試作版教材の利用可能性と課題―2018

    • Author(s)
      佐藤勢紀子,小野桂子,虫明美喜
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 JAPANESE LANGUAGE EDUCATION IN EUROPE

      Volume: 22 Pages: 458-463

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 古典を通じた中日言語・文化交流2017

    • Author(s)
      佐藤勢紀子
    • Journal Title

      語言文化的交流与発展 国際学術研討会論文集(吉林出版集団株式有限会社)

      Volume: ― Pages: 121-133

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 从古典文学中学習中日文化的根基(古典から学ぶ中日の文化的基盤)2017

    • Author(s)
      佐藤勢紀子
    • Journal Title

      中国東北与日本文化交流文化貿易研究(中国商務出版社)

      Volume: ― Pages: 305-314

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] "BUNGO^bun GO!"で何ができるかー教材公開に向けてー2021

    • Author(s)
      佐藤勢紀子・虫明美喜・角南北斗
    • Organizer
      BUNGO-bun project 第2回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] e-learning教材"BUNGO^bun GO!"を利用した文語文教育2020

    • Author(s)
      佐藤勢紀子・虫明美喜・角南北斗
    • Organizer
      日本語教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 文語文教材「BUNGO-bun GO!」の紹介2020

    • Author(s)
      佐藤勢紀子,虫明美喜,角南北斗
    • Organizer
      第12回東京大学文学部日本語教育研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者のための文語文e-learning教材ー非漢字系学習者による試用結果を中心に―2018

    • Author(s)
      佐藤勢紀子,虫明美喜,串田紀代美
    • Organizer
      第31回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文語文を素材とした国際共修授業ー正岡子規『はて知らずの記』を読む―2018

    • Author(s)
      虫明美喜,佐藤勢紀子
    • Organizer
      第42回国際日本文学研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語文語文e-learning教材試作版の作成と利用2017

    • Author(s)
      佐藤勢紀子・虫明美喜
    • Organizer
      2017年度日本語教育と日本学研究国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非母語話者のための日本語文語文e-learning教材2017

    • Author(s)
      佐藤勢紀子・小野桂子・虫明美喜
    • Organizer
      EAJS2017 Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語非母語話者に対する古文・漢文・くずし字学習支援2017

    • Author(s)
      佐藤勢紀子・虫明美喜・オリオン クラウタウ・荒武賢一朗
    • Organizer
      日本文学協会第72回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] BUNGO-bun GO!

    • URL

      https://bungobungo.jp

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 非母語話者への文語文教育を考える―日本研究のリテラシー養成に向けて―2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi