• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of course materials of Sino-Japanese words including a long vowel: by analogy with the Chinese reading and utilizing phonetic elements

Research Project

Project/Area Number 17K02837
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

Kurosawa Akiko  山形大学, 人文社会科学部, 非常勤講師 (50375333)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords漢字音 / 音符 / 長音 / 清濁 / 中国語母語話者 / 非中国語母語話者 / 教材 / 日中対照
Outline of Final Research Achievements

This study is a development of course materials that focuses on long vowels in Sino-Japanese morphemes, which are commonly problematic for learners of Japanese kanji. While Japanese long vowels can be identified to a certain degree from Chinese Pinyin, another approach which utilizes the phonetic element of kanji is also taken for the material, as it is an effective strategy for both native and non-native speakers of Chinese to infer readings including the initial consonant. The materials have been developed from both Chinese and non-Chinese speakers’ points of view in this sense, with a database of 454 phonetic elements for 1452 characters as a basis of the above course materials. Among them 320 elements, which cover 1059 characters, have been selected for the materials based on the simplicity and effectiveness of learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中国語母語話者が母語の知識を正しく活用しつつ、非漢字圏学習者と共通の、音符を用いて漢字音を発見的に学習する教材の開発は、まれである。本研究は、この点を補うものである。これまでに日本語教育の立場から現代中国語音との対照研究があり、日本語学や中国語学の観点から字音の歴史的側面についての研究が蓄積されているが、両者を連結させ、日本語の漢字音教育に活かすという視点は新しいものであるだけでなく、教育上の意味があると思われる。それは、音符グループの字音が音符と同音であったり、異なっていたりする要因を知り、音符の活用を意識化する手立てとなるからである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 常用漢字の字音を音符で見分ける-長さの違いはどこから来たか-2019

    • Author(s)
      黒沢晶子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議(2019)論文集

      Volume: 32 Pages: 68-82

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 音符は漢字音学習にどのぐらい活かせるか-カ・タ・ナ・ハ・マ行-2018

    • Author(s)
      黒沢晶子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議(2018)論文集

      Volume: 31 Pages: 22-34

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国語を母語とする中級日本語学習者の発話に見られる日本語漢語名詞の使用状況-中国語の字音の影響を中心に-2017

    • Author(s)
      砂川有里子・黒沢晶子
    • Journal Title

      日中言語研究と日本語教育

      Volume: 10 Pages: 64-77

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 漢字音の清濁を何から見分けるか2017

    • Author(s)
      黒沢晶子
    • Journal Title

      日本語教育連絡会議論文集

      Volume: 30 Pages: 103-117

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 常用漢字の字音を音符で見分ける-長さの違いはどこから来たか-2019

    • Author(s)
      黒沢晶子
    • Organizer
      第32回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フランス語と中国語を母語とする日本語学習者の漢語名詞の習得状況-自然発話に見られる発音の誤用分析─2018

    • Author(s)
      砂川有里子・黒沢晶子
    • Organizer
      学習者コーパス研究会(国立国語研究所)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字音の清濁と音符-カガ・タダ・ナ・ハバ・マ行─2018

    • Author(s)
      黒沢晶子
    • Organizer
      第31回日本語教育連絡会議(クロアチア ユライ・ドブリラ大学Pula)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 漢字音の長音・清濁を何から見分けるか2017

    • Author(s)
      黒沢晶子
    • Organizer
      第30回日本語教育連絡会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語を母語とする中級日本語学習者の発話に見られる日本語漢語名詞の使用状況-中国語の字音の影響を中心に-2017

    • Author(s)
      砂川有里子・黒沢晶子
    • Organizer
      学習者コーパス研究会(国立国語研究所)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] フランス語を母語とする日本語学習者の誤用から考える2018

    • Author(s)
      砂川有里子・黒沢晶子
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894769250
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi