• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comprehensive research linking the clarification of the usage of learning tools by Japanese language learners and teachers' education support literacy

Research Project

Project/Area Number 17K02842
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

SUZUKI Tomomi  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (70332632)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 彰  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (10272618)
藤村 知子  東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
渋谷 博子  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 助教 (30772173)
清水 由貴子  聖心女子大学, 現代教養学部, 講師 (60735851)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習ツールの多様化と使用の活発化 / アプリとウェブサイト / 定番化するツールと個別のお気に入りツール / 教師の教育設計リテラシー向上の必要性 / 学習者の自律学習リテラシー向上の必要性 / 自己学習設計の時代 / 教室活動の再価値付け / 辞書アプリの質向上の継続的必要性 / 学習ツール / スマートフォンアプリ / 辞書アプリ / ウェブサイト / 日本語教師の教育支援リテラシーの向上 / 学習者の自律学習リテラシーの向上 / 自己学習設計能力 / 教師の学習アドバイザーとしての役割 / 日本語学習者 / 学びの向上 / 日本語教師 / 教育支援リテラシーの向上 / 日本語学習歴と学習ツールの変化 / 学習ツールとしてのウェブサイト / デジタルネイティブ世代の学習者 / 学習スタイルの変化 / ツールのモバイル化と学習のユビキタス化 / 日本語教師の教育支援リテラシー向上の必要性 / 教育支援リテラシー向上のためのワークショップ / 海外の日本語学習者にとってのツール多様性の意義 / 日本語教育 / 学習者 / 教育支援リテラシー
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to investigate the usage of learning tools by Japanese language learners in today's highly developed ICT environment and to improve teachers' instructional design literacy based upon the result of that investigation. An online survey of international students at TUFS (Tokyo University of Foreign Studies) was conducted and of learners in overseas universities from six countries/regions (the UK, the Netherlands, Serbia, Thailand, Hong Kong and Egypt), with a total of 609 respondents. The investigation reveals that learners actively use various types of apps and websites. Popular dictionary apps are also critically evaluated concerning their contents and usability. Japanese language teachers are expected to design worthy classroom activities, considering learners' usage of these tools. Teachers are also required to improve their ability to support students' personal (self)-learning design. These conclusions show a key to the future education design.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アニメや漫画などポップカルチャーの人気とともに、世界の日本語学習者の学習動機や学習目的は多様化している。高度に情報化が進む現代社会では、学習者の使用する学習ツールや学習スタイルにも大きな変化が生じている。学習者の学習ツール使用の実態を把握し、今後の日本語教育における教育設計、教育支援のあり方を提案していくことは、日本語教育分野において、社会的変化に対応した教授法・教材開発等を考えていくためにも必要不可欠である。グローバル化・多文化化の進む現代社会では、日本語学習は社会全体に関わる課題でもあり、また新しい世代の学習者の学習スタイルを知ることは、教育一般に向けても新しい視点をもたらすものとなる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 5 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「海外の大学における日本語学習者のツール使用状況の解明―ICT時代における教師の教育設計リテラシーの向上を目指して―」2020

    • Author(s)
      鈴木智美・清水由貴子・中村彰・渋谷博子
    • Journal Title

      東京外国語大学国際日本研究センター『日本語・日本学研究』

      Volume: 10 Pages: 23-48

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「日本語学習者の学習ツール使用の変遷をその学習歴から探る―初級から超級までの6名の留学生へのインタビュー調査に基づいて―」2020

    • Author(s)
      中村彰・鈴木智美・渋谷博子
    • Journal Title

      東京外国語大学国際日本学研究院『東京外国語大学 国際日本学研究』

      Volume: プレ創刊号 Pages: 186-196

    • NAID

      120006817018

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 東京外国語大学全学日本語プログラムで学ぶ留学生の学習ツール使用状況:2016~2017年度実施のアンケート調査の結果と分析2019

    • Author(s)
      鈴木智美・清水由貴子・渋谷博子・中村彰・藤村知子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 第45号 Pages: 221-238

    • NAID

      120006595124

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICT時代の日本語学習者はどのような学習ツールを使っているか:日本語教師を対象としたワークショップ実施報告2019

    • Author(s)
      鈴木智美・中村彰・清水由貴子・渋谷博子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 第45号 Pages: 239-255

    • NAID

      120006595125

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 予備教育課程の国費学部留学生の学習ツール使用状況― 2016~2017年度実施のアンケート調査の結果から見えるスマートフォンアプリの使用目的の多様化と学習スタイルの変化 ―2018

    • Author(s)
      鈴木智美・清水由貴子・渋谷博子・中村彰・藤村知子
    • Journal Title

      東京外国語大学留学生日本語教育センター論集

      Volume: 第44号 Pages: 196-217

    • NAID

      120006416641

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 今、日本語学習者はどんな学習ツールを使っているのか―教師の教育支援リテラシーの向上と学習支援について考える2019

    • Author(s)
      鈴木智美・清水由貴子
    • Organizer
      東京学芸大学研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語学習者はどのような学習ツールを使っているのか―留学生を対象にしたアンケート調査の結果から見えるもの―2018

    • Author(s)
      鈴木智美
    • Organizer
      国際シンポジウム「コミュニケーションのための日本語学習辞書を求めて―学習者調査から新しい辞書の構想と開発へ―」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] ICT時代の日本語学習者における効果的な辞書ツールの使用を考える2018

    • Author(s)
      鈴木智美
    • Organizer
      東京外国語大学国際日本研究センター夏季セミナー&サマースクール2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学習者の学習ツール使用状況―大学における調査結果2018

    • Author(s)
      鈴木智美
    • Organizer
      ワークショップ「デジタル時代の教師の学習支援のあり方」平成30年度日本語学校教育研究大会分科会Ⅴ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] デジタル時代の教師の学習支援―ワークショップ事前アンケートの結果から2018

    • Author(s)
      渋谷博子・清水由貴子・鈴木智美
    • Organizer
      ワークショップ「デジタル時代の教師の学習支援のあり方」平成30年度日本語学校教育研究大会分科会Ⅴ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 世界の日本語学習者は今どのような学習ツールを使っているか―ICT時代の日本語教育の鍵をツール使用状況から考える―2018

    • Author(s)
      鈴木智美・清水由貴子・渋谷博子・中村彰
    • Organizer
      第12回国際日本語教育・日本研究シンポジウム 「多言語世界における日本語教育の変遷」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学習者はどんな学習ツールを使っているか:アンケート調査結果から見えるもの」2018

    • Author(s)
      鈴木智美
    • Organizer
      東京外国語大学 平成29年度 日本語教育・教材開発・実践教育研修共同利用拠点事業 第7回ワークショップ「ICT時代の日本語学習者はどのような学習ツールを使っているか」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「現役大学・大学院生の留学生にツール使用について聞こう」2018

    • Author(s)
      渋谷博子・中村彰
    • Organizer
      東京外国語大学 平成29年度 日本語教育・教材開発・実践教育研修共同利用拠点事業 第7回ワークショップ「ICT時代の日本語学習者はどのような学習ツールを使っているか」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「辞書サイト管理者の声:辞書サイトを運営する元留学生からのメッセージ」2018

    • Author(s)
      鈴木智美
    • Organizer
      東京外国語大学 平成29年度 日本語教育・教材開発・実践教育研修共同利用拠点事業 第7回ワークショップ「ICT時代の日本語学習者はどのような学習ツールを使っているか」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「教師のツール使用:教育をもう一度見つめよう」2018

    • Author(s)
      清水由貴子・鈴木智美
    • Organizer
      東京外国語大学 平成29年度 日本語教育・教材開発・実践教育研修共同利用拠点事業 第7回ワークショップ「ICT時代の日本語学習者はどのような学習ツールを使っているか」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 平成29年度 日本語教育・教材開発・実践教育研修共同利用拠点事業 第7回ワークショップ開催

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/common/jlc/kyoten/news/detail_20180326.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi