Comprehensive research linking the clarification of the usage of learning tools by Japanese language learners and teachers' education support literacy
Project/Area Number |
17K02842
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
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Research Institution | Tokyo University of Foreign Studies |
Principal Investigator |
SUZUKI Tomomi 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (70332632)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中村 彰 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 准教授 (10272618)
藤村 知子 東京外国語大学, 大学院国際日本学研究院, 教授 (20229040)
渋谷 博子 東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 助教 (30772173)
清水 由貴子 聖心女子大学, 現代教養学部, 講師 (60735851)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 学習ツールの多様化と使用の活発化 / アプリとウェブサイト / 定番化するツールと個別のお気に入りツール / 教師の教育設計リテラシー向上の必要性 / 学習者の自律学習リテラシー向上の必要性 / 自己学習設計の時代 / 教室活動の再価値付け / 辞書アプリの質向上の継続的必要性 / 学習ツール / スマートフォンアプリ / 辞書アプリ / ウェブサイト / 日本語教師の教育支援リテラシーの向上 / 学習者の自律学習リテラシーの向上 / 自己学習設計能力 / 教師の学習アドバイザーとしての役割 / 日本語学習者 / 学びの向上 / 日本語教師 / 教育支援リテラシーの向上 / 日本語学習歴と学習ツールの変化 / 学習ツールとしてのウェブサイト / デジタルネイティブ世代の学習者 / 学習スタイルの変化 / ツールのモバイル化と学習のユビキタス化 / 日本語教師の教育支援リテラシー向上の必要性 / 教育支援リテラシー向上のためのワークショップ / 海外の日本語学習者にとってのツール多様性の意義 / 日本語教育 / 学習者 / 教育支援リテラシー |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research is to investigate the usage of learning tools by Japanese language learners in today's highly developed ICT environment and to improve teachers' instructional design literacy based upon the result of that investigation. An online survey of international students at TUFS (Tokyo University of Foreign Studies) was conducted and of learners in overseas universities from six countries/regions (the UK, the Netherlands, Serbia, Thailand, Hong Kong and Egypt), with a total of 609 respondents. The investigation reveals that learners actively use various types of apps and websites. Popular dictionary apps are also critically evaluated concerning their contents and usability. Japanese language teachers are expected to design worthy classroom activities, considering learners' usage of these tools. Teachers are also required to improve their ability to support students' personal (self)-learning design. These conclusions show a key to the future education design.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アニメや漫画などポップカルチャーの人気とともに、世界の日本語学習者の学習動機や学習目的は多様化している。高度に情報化が進む現代社会では、学習者の使用する学習ツールや学習スタイルにも大きな変化が生じている。学習者の学習ツール使用の実態を把握し、今後の日本語教育における教育設計、教育支援のあり方を提案していくことは、日本語教育分野において、社会的変化に対応した教授法・教材開発等を考えていくためにも必要不可欠である。グローバル化・多文化化の進む現代社会では、日本語学習は社会全体に関わる課題でもあり、また新しい世代の学習者の学習スタイルを知ることは、教育一般に向けても新しい視点をもたらすものとなる。
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Report
(4 results)
Research Products
(16 results)